Test: VW e-Golf

Elbilen de fleste kan leve med.

SPENNING: Dersom elbilfordelene fortsatt blir gunstige nok, blir det langt flere e-Golfer å se ved ladestasjonene. Foto: RUNE M. NESHEIM
SPENNING: Dersom elbilfordelene fortsatt blir gunstige nok, blir det langt flere e-Golfer å se ved ladestasjonene. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Golf har kommet i elektrisk versjon, og er en av de få som også har et utseende som en vanlig bil. Dette er i motsetning til hva tilfellet er med Tesla S, Nissan Leaf, BMW i3 og alle de andre rare skapningene, hvor du må stå opp for valget ved hver eneste sammenkomst.

e-Golfen senker derfor terskelen for å kjøpe en elbil:

Den ser ut som en vanlig bil, betjenes som en vanlig bil og oppfører seg som en helt ordinær Golf. I tillegg er den litt bedre på mange områder.At folk har ventet på e-Golf er ingen tvil. Salget har vært eventyrlig fra første dag..

Helt vanlig

Ved første øyekast ser den helt lik ut. Kun noen små og for det meste blå design-endringer skiller bilen fra en vanlig Golf.

Det virker som om VW har bestrebet seg på å gjøre bilen så normal som overhodet mulig, i stedet for å gjøre som alle andre konkurrenter. De gjør nemlig miljøalternativene til egne bilmodeller, og i flere tilfeller egne merkevarer med suspekt utseende og sære løsninger. VW valgt heller å gjøre den nye MQB-plattformen klar for både ordinær og elektrisk drift.

Innvendig er de eneste tegnene til elektrisk drift et power-meter, den rare turtelleren og bokstaven B ved girvelgeren.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.