TEST: VW Golf 1.9 TDI 4MOTION

Fremkommelighet er viktig I Norge, og firehjulsdrift er den enkleste måten å takle vinterens utfordringer på.

Publisert
Sist oppdatert

Likevel er det lov til å håpe at å få bakhjulene til å hjelpe til på en bil som i utgangspunktet er ganske morsom å kjøre skal heve kjøreopplevelsen enda noen hakk.

Ganske alene

I kompaktklassen får Golf regjere alene med firehjulsdrift blant de bilene som selger godt. Dette fortrinnet kan være avgjørende for om Golf klarer å rykke fra på salgstatistikken i Norge. For biler litt større enn Golf har andelen firehjulsdrift vært økende for de modellene som har dette tilgjengelig.

Pristilligget for firehjulsdrift er relativt friskt, rundt 26.000 kroner ekstra koster det med systemet Volkswagen kaller 4MOTION. Over ti prosent tillegg i pris gjør at valget kan stå mellom kompaktklassebil med firehjulsdrift eller mellomklassebil uten.

Trygghet

Det er ingen tvil om at gjennomsnittsbilisten i Norge vil ha glede av firehjulsdrift en eller flere ganger i året, og selv i byene er utfordringene store nok til å sette fremkommeligheten på prøve.

For mange gir vissheten om drift på alle fire være en trygghet i seg selv, og under spesielle forhold er det klart bedre stabilitet i biler med firehjulsdrift.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer