TEST: VW Golf GT TDI 170 hk - moro med diesel

Vi har tidligere testet både Golf GT og GTI med to morsomme bensinmotorer. Med Golf GT TDI finnes det også et dieselalternativ for de gassglade Golf-kundene.

Publisert
Sist oppdatert

Golffamilien begynner etter hvert å bli ganske stor og har et rikholdig motorutvalg med alt fra 80 til 250 hestekrefter. På dieselsiden finner vi fire ulike alternativer med 90, 105, 140 og 170 hestekrefter. Sistnevnte er det seneste skuddet på stammen og utgjør det sportsligste alternativet. Derfor får den smykke seg med GT-emblemet.

Dyrere enn med bensin

Bensinutgaven av Golf GT er en 1,4-liter med både direkteinnsprøytning, turbo og kompressor som yter 170 hester. GT TDI har 2,0 liter slagvolum, men yter like mange hestekrefter. Dreiemomentet er imidlertid mye høyere med 350 newtonmeter mot 1,4-literens 240. Prisforskjellen er omtrent 55.000 i favør av bensinmotoren. Golf GTI for sin del er ytterligere 30.000 kroner dyrere.

Diskret racer

Utseendemessig er det lite som vitner om at dette er en usedvanlige kraftig motorisert kompaktklassebil, og ingenting skiller den fra tvillingbroren med bensinmotor. Sammenlignet med mer ordinære utgaver av Golf kan vi kjenne igjen GT TDI på blant annet GT-merket i den forstørrede grillen og på bakluken, doble, krommede eksosrør, 15 millimeter senket sportsunderstell og aluminiumsfelger med dekk i dimensjonen 225/45-17.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer