TEST: VW Golf Plus 1.9 TDI

Fleksibilklassen er ikke hva den var, og med tanke på at dette er en ung bilklasse blir utfordringen desto større når forskjellen skal beskrives.

Publisert
Sist oppdatert

Det var og er et element av famling blant bilprodusentene, og når det gjelder fleksibilklassen fikk Renault med sin Scenic lenge være nærmest eneleverandør til et marked med et klart behov. Bilkjøperne ville ha biler med håndterlige lengdemål, men der høyden hjalp til med å skape et stort og fleksibelt interiør.

Nølte lenge

Volkswagen var trege, og først i 2003 dukket fleksibilen Touran opp. Den ble en umiddelbar salgssuksess, og vant blant annet vår sammenligningstest i klassen. I den testen fikk blant annet Ford Focus C-max kritikk for verken å være fleksibil eller kompaktklassebil.

Golf Plus er på mange måter svært lik Focus C-max. De er begge like lange som femdørsvariantene, de har litt høyere taklinje og høyere sitteposisjon i både forsetet og baksetet, og de har begge muligheten til å sørge for bedre benplass til de i baksetet ved at setet kan skyves bakover.

Egen klasse

Hvis vi lar disse bilene danne en egen klasse uten fleksibilitetskravene som de lengre bilene innfrir så godt, og der de kan få vise seg frem på egne premisser, blir de straks mer attraktive. De har en prisfordel, og er utvilsomt nettere enn bilene som tilbyr tre seterader. Og også her har Renault vært flinke til å se inn i fremtiden, deres Scenic stiller i to forskjellige klasser fordi den kommer i to lengder der den korteste er sammenliknbar med Golf Plus, og den lengste kan sammenliknes med Touran.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.