TEST: VW Multivan 2.5 TDI 4Motion Highline

Hvis målet er å vekke oppsikt, finnes det langt bedre alternativer enn Volkswagen Multivan. Hvis man derimot er på jakt etter plass, fleksibilitet, kraft og fremkommelighet, finnes det knapt bedre alternativer enn dagens testbil.

Publisert
Sist oppdatert
TEST: VW Multivan 2.5 TDI 4Motion Highline


Du må imidlertid være beredt til å betale for moroa. Vårt testeksemplar, en Multivan 2.5 TDI 4Motion Highline, koster nesten 750.000 kroner. Og når bilen i tillegg er krydret med en masse ekstrautstyr, som i vårt tilfelle, stiger prisen til nesten 840.000 norske kroner.

Få som snur seg

Med tanke på at bilen koster så mye, var det uvanlig få mennesker som snudde seg etter oss den uken vi disponerte den. Dette har selvsagt sammenheng med at Multivan for et utrent øye er nærmest identisk med sine mindre eksklusive slektninger Transporter og Caravelle. Disse har i årevis kjempet med Toyota Hiace om tittelen "Norges mest populære varebil" og er dermed svært vanlige syn på norske veier.

Transporter og Caravelle

TEST: VW Multivan 2.5 TDI 4Motion Highline


Selv om Multivan er bygget på samme lest som femte generasjon Transporter, er det imidlertid ingen tvil om at Multivan er en langt mer sofistikert bil. Grunnutgaven Transporter er nemlig bygget med varebilmarkedet for øye. Det betyr at komfort har ligget langt nede på prioriteringslisten.

For å også tilfredsstille privatpersoner på jakt etter en romslig familiebil, har imidlertid Volkswagen helt siden tredje generasjon Transporter, som kom i 1979, tilbudt en Caravelle-versjon. Caravelle har sidevinduer i hele bilens lengde og har alltid vært mer komfortabel enn Transporter. Blant annet er det lagt større ressurser i hjuloppheng, støyisolering og materialfinish. Dagens Caravelle kan leveres både som varebil (to eller tre seter), som kombinertbil (fem, seks eller syv seter), som personbil (syv, åtte eller ni seter) og som minibuss (ti seter).

Luksus-utgaven

TEST: VW Multivan 2.5 TDI 4Motion Highline


Navnet Multivan oppsto første gang i sammenheng med fjerde generasjon Transporter, som kom i 1995. Den gang var imidlertid Multivan posisjonert mellom Transporter og Caravelle.

Med femte generasjon, som kom i 2003, ble imidlertid Multivan-navnet oppgradert. Multivan ble en luksusbil som skulle tilfredsstille kunder som var villig til å betale for en enda mer komfortabel bil enn Caravelle. Multivan har blant annet et eget dashbord, en fravikende dashbordkonsoll, mer eksklusive instrumenter og en egen, svært fleksibel bakseteløsning. Multivan kan også, i motsetning til Caravelle, leveres med skinnseter.

Rundt 70.000 kroner dyrere

I Norge koster grunnutgaven av Multivan, Trendline, rundt 70.000 kroner mer enn en tilsvarende motorisert Caravelle. Multivan er i motsetning til Caravelle også tilgjengelig i ytterligere to ustyrsnivåer - Comfortline og Highline. Ved å avansere til disse utstyrsnivåene øker prisen med henholdsvis 30.000 og 60.000 kroner (cirka-priser).

Lukusfølelse

Selv om Multivan altså har sitt utgangspunkt i en varebil, er den altså et påkostet kjøretøy. I utstyrsnivå Highline minner bilen faktisk mer om tyske premium-biler enn om sitt opphav. Materialkvalitet, overflatefinish, knapper, hendler, seter og ratt kan måle seg med de fleste personbiler og når man legger til luksusutstyr som elektrisk betjente sidedører, skinntrukne seter og navigasjon, kommer luksusfølelsen snikende.

Ballsal

TEST: VW Multivan 2.5 TDI 4Motion Highline


Det Multivan imidlertid har til felles med sitt opphav, er romsligheten. Selv store flerbruksbiler som Ford Galaxy og Peugeot 807 oppleves som trange småbiler etter at man har gjort seg kjent med ballsalen i Multivan.

Vi hadde altså det meste av utstyr og enorme mengder plass. I tillegg hadde vi en kraftfull dieselmotor under det korte panseret - og drift på alle fire hjul. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer