TEST: VW Passat 1.9 TDI 115 hk - Diesel på anabole steroider

Du har kanskje latt deg imponere av dieselbilene med såkalt ”Common Rail” – en teknikk der diesel og luft holdes blandet under høyt trykk i en felles rør for alle sylindrene. Felles for motorene er svært høyt dreiemoment og høy effekt. Her er den tyske motstanderen.

Publisert

Det var i utgangspunktet Fiat – gjennom sitt elektronikkselskap Magneti Marelli – som først utviklet Common Rail-teknikken. De solgte systemet til elektronikkgiganten Bosch, som på sin side sørget for at bilprodusenter som Mercedes, BMW, Peugeot og Citroën (for å nevne noen) lynkjapt har tatt systemet i bruk i sine moderne dieselbiler – i tillegg til Fiat, Alfa Romeo og Lancia.

I disse motorene holdes en diesel under høyt trykk (normalt ca 1.450 bar) i et felles fordelingsrør med åpninger direkte til den enkelte sylinder. Fordelen viser seg å være høyere dreiemoment og effekt, og teknikken er dessuten ikke alt for kostbar å produsere.

14 prosent sterkere

VW har ikke tatt i bruk teknikken i noen av sine biler, de har valgt å gå en annen vei med en separat pumpe/trykkbeholder for hver sylinder -- på godt norsk kalt pumpedyse -- der dieselen holder hele 2.050 bar. Resultatet er imponerende 115 hk og 285 Nm. Det er 35 Nm -- eller hele 14 prosent høyere moment enn PSA-gruppens (Citroën og Peugeot) 2-liters motorer yter.

Og det uten at pristillegget for denne motoren blir særlig høyt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer