TEST: VW Passat 1.9 TDI

Den nye Passaten er etterlengtet, vi vet det for vi har fått mange henvendelser. Vi kan med en gang avsløre at bilen innfrir.

Publisert
Sist oppdatert

Særlig komforten er løftet enda et par hakk. Det er imidlertid fortsatt et stykke mellom Volkswagen og Audi, kvalitetsfølelsen er klart enklere i den mer moderat prisete Passaten. Og følelsen av et mer eksklusivt interiør enn konkurrentene i klassen er mindre tydelig enn det var i forgjengeren.

Stor sedan

Fra siden har Passaten et bakparti som er en luksussedan verdig, den ser stor ut. Etter hvert som vinkelen endrer seg når du går bak bilen forandrer inntrykket seg. Hekken ser både puslete og overvektig ut på en gang, og det er det litt høye bagasjerommet som sørger for de ikke helt heldige proporsjonene.

Forfra er bilen blitt tøffere, og sjette generasjon Passat skiller seg fra andre Volkswagen-produkter ved at grillen og lyktene er mer samlet i en enhet med markert avslutning på forskjermene. Du må dessuten like krom, hele grillen på nye Passat er omkranset av en bred kromprofil.

Selv om det uten tvil er stasjonsvognen som kommer til høsten som vil selge best, vil mange fint klare seg med sedanen. Den er stor, bagasjerommet er oppgitt til 565 liter, og nedfellbar bakseterygg øker fleksibiliteten.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.