TEST: VW Touran, en folkebil

Volkswagen tar ingen sjanser med nye Touran. Spørsmålet er om det blir litt i tryggeste laget.

Touran er en jevnt god bil, men mangler de virkelige høydepunktene Foto: Cato Steinsvåg
Touran er en jevnt god bil, men mangler de virkelige høydepunktene Foto: Cato Steinsvåg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Touran demonstrerer Volkswagens modellstrategi om dagen som går ut på at nye modeller ligger svært tett opp til forgjengeren. Vi så det først med Golf, og nye Passat følger samme strategi.

Det er et trygt valg, for alle var de i utgangspunktet blant de beste i klassen, og visse forbedringer skjer det jo. Men tro om ikke mange hadde satt pris på litt større utvikling og nysatsning mellom modellene? Det får bli opp til den enkelte å bedømme, selve produktet er som ventet solid også denne gangen.

Sterk motor

Motoren i vår testbil er den velkjente 2.0 TDI med 140 hestekrefter. Dette er en fin dieselmotor med godt med krefter i denne bilen. Det finnes både en sterkere og en svakere dieselmotor tilgjengelig, og vi tror Touran vil klare seg også med 1,6-literen på 105 hestekrefter. Det er likevel ingen tvil om at de 140 hestekreftene og 320 newtonmeterne i vår testbil gir en deilig og komfortabel følelse. Bilen føles ikke råsprek, men den lille følelsen av kraftoverskudd er alltid tilstede under norske forhold.

Prisen for denne motoren med syv seter starter på 352.000 kroner. 1.6 TDI starter på 321.000 kroner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer