Test: VW up! i toppen

Volkswagen up! er primært en bybil. Men den kan mer, og går direkte inn blant bilene i klassetoppen.

Up! har flere gode egenskaper som går utover det man vanligvis forbinder med de billigste bilene
Up! har flere gode egenskaper som går utover det man vanligvis forbinder med de billigste bilene Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Up! (Ja, det er navnet) er Volkswagens nye bybil, i klassen under småbilen Polo. Med en totallengde på 354 centimeter er dette en skikkelig liten bil. Og det gjør den naturligvis best egnet til bykjøring. Med kvikke reaksjoner, liten svingradius og parkeringsvennlige dimensjoner, er det både lett og morsomt å manøvrere seg rundt i urbane strøk med denne.

De to motoralternativene, begge bensindrevne 1,0-litere, med henholdsvis 60 og 75 hester, egner seg også godt til denne typen kjøring. Vi kjørte den svakeste varianten, og selv om dette naturlig nok ikke er noen rakett, har den krefter nok til det meste av vanlig kjøring i det daglige. 0-100 går på 14,4 sekunder, og bilen veier tross alt ikke mer enn 865 kilo.

Norges billigste nybiler

75-hestersutgaven kan likevel være et godt alternativ for deg som kjører litt lengre og med litt last i bilen. Prisforskjellen er også beskjeden, om lag 7.000 kroner med tilsvarende utstyrsnivå. Riktignok må du da opp på et litt høyere utstyrsnivå, slik at billigste utgave med 75 hester starter på 152.000 kroner, mens billigste utgave med 60 hester starter på 123.000 kroner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer