TEST: Yeti med full pakke

Skoda Yeti kommer i mange forskjellige utgaver. Vi har testet den kanskje mest komplette.

Yeti er ikke så stor, men har ganske god plassutnyttelse Foto: Cato Steinsvåg
Yeti er ikke så stor, men har ganske god plassutnyttelse Foto: Cato Steinsvåg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En SUV med sterk dieselmotor, kombinert med automatgir og firehjulsdrift er nok mange nordmenns drømmebil. Og kanskje ikke så rart, i alle fall slik vintrene har artet seg mange steder i Norge de siste par årene.

Skoda Yeti er tilgjengelig i en slik utgave. Motoren er da den velkjente 2.0 TDI på 140 hestekrefter, og girkassen er en sekstrinns dobbelkløtsjet DSG-kasse. Firehjulsdriften er av typen Haldex generasjon fire. Prisen for denne bilen starter på 385.000 kroner. DSG-kassen koster da drøyt 21.000.

Vinterbil

Vi fikk gode muligheter til å prøve Yetis vinteregenskaper ettersom det tidvis lavet ned i testperioden. Og det er unektelig deilig å ha både ekstra bakkeklaring, firehjulsdrift og automatisk gir (DSG) når brøytebilene jobber på spreng og nysnøen føyker rundt bilen. Her skal det svært mye til å stå fast, og selv under ganske normal landeveiskjøring på glatta, merkes det godt at firehjulsdriften jobber og gjør fremdriften mer effektiv og stabil.

Firehjulsdriftsystemet fra Haldex gjør som vanlig en god jobb og bidrar med økt kjøreglede, i tillegg til fremkommelighet og stabilitet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer