











Den billigste bilen vi kjørte i 2003 var Daewoo kalos 1.2 SE, som koster 126.900 kroner. Vi er imponert over at prisen er så lav, men bilen gjorde ikke noe kjempestort inntrykk heller. I den andre enden av skalaen finner vi Volkswagen Phaeton W12. Den mastodontiske folkevogna koster fra 1.714.900 kroner og oppover.
For den som er opptatt av lengde er det Jaguar XJ som kommer best ut av personbilene. Den nyeste XJ-modellen måler hele 509 centimeter. Ford StreetKa er årets minste og måler kun 365 centimeter i lengden.
0-100 er en morsom øvelse og vi trodde ikke kampen i toppen skulle bli så hard som den ble. I år var det kun én bil som krøp under 5 sekunder og rett over følger det på en hel rekke biler. Vår billigste testbil bruker lang tid på denne øvelsen og bevilger seg hele 18,4 sekunder på oppgaven.
Høyest toppfart dras greit i land av Porsche 911 som ikke har noen form for hastighetssperre. Her oppgis en toppfart på ikke mindre enn 275 kilometer i timen med automatgir. Fabia er igjen i ilden med en så lav toppfart som 151 kilometer i timen.
Tyngde er også ett problem når det kommer til avgiftsproblematikken. I år "vinner" Volkswagen Phaeton V10 TDI soleklart med en egenvekt på 2,4 tonn. Årets letteste bil er Opel Speedster Turbo som ikke veier mer enn 870 kilo.
Subjektive bedømninger
Her har vi benyttet muligheten til å plukke noen biler fra våre egne øverste og nederste hyller. Dette er ikke ment som en kåring som nødvendigvis forteller hvilken bil som er best eller dårligst, men skal gi en pekepinn på hvilke biler som er våre personlige favoritter.
Jogrim hadde i år en hel rekke favoritter og hadde store problemer med å bestemme seg. Derfor ble det hele fire biler som ble plukket ut. I den andre enden av skalaen ble det to klassikere fra tidligere år.
Knut rangerte i likhet med meg en SUV og en sportsbil inn blandt favorittene. I tillegg ble den nye Legacy trukket inn i varmen. Som vanlig er det Korea som blir vraket av Knut.
Selv falt jeg for Porsche Cayenne Turbo og Subaru WRX STI. Dette er to ekstremt spreke biler for effektglade bilentusisater. Jeg falt ikke for Beetle kabriolet som er den bilen der du får minst effekt for pengene. Den er søt , men altfor slapp. I tillegg ble Fiat Stilo Multiwagen ikke noe hyggelig bekjentskap.