Det er ikke mer ti enn dager siden Tesla satte opp prisen på sine hurtigladere med hele 51 prosent. Nå, mindre enn to uker seinere kommer en hyggeligere nyhet til Tesla-folket.
I forbindelse med vinterferien skrur de nemlig ned Supercharging-prisene med 50 prosent på tre av dagene. Dette sier de er for å oppfordre folk til å reise utenom utfartsdagene.

Dieselforbudet kan være historie!
Halv pris
Fra og med 2. februar ble altså gjennomsnittsprisen satt opp fra 1,7 kroner pr. kWt, til 2,57 kroner for kilowattimen. Som alltid varierer prisene, med utgangspunkt i lokale forhold, melder selskapet.
Nå har Tesla satt i gang et større prosjekt, som skal undersøke hvordan pris kan brukes for å få kundene til å bedre bruken av ladekapasiteten på Tesla-laderne. Det er nemlig slik at ladeeffekten kan synke, om det er mange biler som står til lading samtidig.
Norge og Sverige er de første markedene i Europa hvor testene skal gjennomføres. I forbindelse med dette vil alle Supercharger-stasjonene i Norge ha 50 prosent prisreduksjon på følgende tre dager:
- Lørdag 20. februar
- Lørdag 27. februar
- Lørdag 6. mars
kWt eller kW - hva er forskjellen?
- Kilowattimer (kWt eller kWh) sier noe om mengden energi, for eksempel hvor mye energi du har plass til å lagre i bilens batteripakke. Det fungerer på samme måte som litermålet gjør for bensin.
- Kilowatt (kW) sier noe om effekten du lader bilen med, og det avgjør hvor raskt bilen lades opp.
Kilde: Fortum

Stopper produksjonen
Så mye koster det
Da prisen økte til 2,57 kroner per kWt var økningen 51 prosent. Når den disse tre dagene blir satt ned 50 prosent, vil den altså bli vesentlig lavere enn før oppgangen.
Snittprisen de tre nevnte lørdagene vil bli 1,29 kroner per kWt. Tesla opplyser at gjeldende pris for spesifikke ladestasjoner enklest hentes gjennom bilenes eget navigasjonssystem, og de vil fortsette å garantere at deres hurtiglading aldri vil koste mer enn å fylle tilsvarende drivstoff på en fossildrevet bil.

– For Tesla kommer kundeopplevelsen alltid først. Supercharging-nettverket ble bygget for å gi Tesla-eiere pålitelig og brukervennlig ladeinfrastruktur med god kapasitet. Og selv i løpet av sommeren 2020, hvor rekordmange nordmenn ferierte i eget land, tålte nettverket den økte trafikken godt. 98,3 prosent av Tesla-eiere som hurtigladet i Norge i juli 2020, fikk koblet til en lader innen ti minutter fra ankomst ved Supercharger-stasjonen, sier kommunikasjonssjef Even Sandvoll Roland til Dinside.
Det er i dag 1006 Tesla-ladestolper i Norge, fordelt på 72 stasjoner. Siden mars 2020 har de nye Supercharger-stasjonene utelukkende bestått av V3 Supercharging-ladestolper, som skal gi ladehastigheter på opptil 250 kW.