De siste månedene har vi sett en ny tendens i den norske bilimporten: Kina-produserte merker på full vei inn i markedet.

Her kommer det ny asfalt
I 2019 varslet Dinside om seks kinesiske elbiler med retning mot Norge. Det er imidlertid bare én av disse som har vist seg til nå. I tillegg til førstemann, Chery, har derimot DFSK, Seres og Xpeng introdusert seg for markedet vårt.
Denne uken er det BYDs tur til å fortelle om sin signingsferd til vår verdensdel. Elbilprodusenten varslet selv i en pressemelding at Norge skal få SUV-en Tang - aller først av alle landene på det europeiske kontinentet.
Tester ut i Norge
Ifølge administrerende direktør Isbrand Ho i BYD Europa er Norge det naturlige valget for å teste ut det europeiske markedet.
- I tillegg til å ha et omfattende ladenettverk er Norge er det mest avanserte markedet i Europa, når det gjelder bruk av elektriske kjøretøy, sier Isbrand Ho i en pressemelding.

Helt nytt bilmerke til Norge
Videre forklarer han at de vil gjøre en nøye evaluering av hvordan nordmennene tar imot BYD Tang, før de utvider personbilsalget til resten av kontinentet.
- Vi er sikre på at Tangs utstyr og design, samt praktiske og høye teknologiske nivå vil appellere til kresne europeiske kjøpere, fortsetter den administrerende direktøren.
Rekkevidde og firehjulstrekk
Og for å svare på spørsmålet mange elbilfrelste nordmenn ofte stiller først; bilen skal ifølge produsenten kunne kjøre 520 kilometer på én lading. Tallet er riktignok basert på den utgåtte NEDC-testen, så regn med at offisiell rekkevidde blir noe kortere, når SUV-en får «WLTP-passet» påskrevet.

Bilsalget kollapset
En annen ting nordmenn kan krysse av på lista er firehjulstrekk. BYD har ikke oppgitt informasjon om hengerfeste eller tillatt vekt på taket. Det må vi raskt vente med til bilen har fått norsk typegodkjenning.
Tang har allerede vært på det asiatiske markedet som ladbar hybrid (PHEV) i noen år, og det er andre generasjon av SUV-en som nå introduseres for Europa. Denne er altså helelektrisk. Prisen offentliggjøres senere i år.
BYD opplevde en stor dupp i salget, i starten av corona-pandemien, men later til å ha fått mer sving på sakene igjen nå. Bilprodusenten varsler at Tang blir den første av flere elektriske personbiler som kommer til vår verdensdel. I tillegg tilbyr de både elektriske busser (som allerede ruller i Norge), varebiler og lastebiler til kontinentet.
