Testet: Audi R8

Den har superbil-ytelser, men er samtidig like lettkjørt som en A3.

FLERE MODELLER PÅ VEI: I tillegg til to utgaver med V10-motor kommer det trolig en V6-motorisert versjon. Helt klart er det at det også vil komme en e-tron-utgave (ladbar hybrid) som med to el-motorer og en bensinmotor til sammen yter 920 Nm dreiemoment. Foto: AUDI
FLERE MODELLER PÅ VEI: I tillegg til to utgaver med V10-motor kommer det trolig en V6-motorisert versjon. Helt klart er det at det også vil komme en e-tron-utgave (ladbar hybrid) som med to el-motorer og en bensinmotor til sammen yter 920 Nm dreiemoment. Foto: AUDI Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det var på bilutstillingen i Frankfurt i 2003 at det hele begynte. Audi viste fram konseptet Le Mans quattro. Plutselig ble det klart at de mente alvor av å lage en skikkelig sportsbil som skulle konkurrere med de beste.

Og i 2006 fikk vi endelig se produksjonsutgaven R8. Vår mann på den første prøvekjøringen i 2007 var henrykt over bilens evne til både å være sporty og komfortabel samtidig.

Siden har Audi solgt 27.000 eksemplarer av den firehjulsdrevne toseters sportsbilen verden over.

Små designgrep

Allerede i 2009 var det klart at bilen glatt tålte større motor, så da ble den introdusert med V10-motor. Siden er R8 også blitt utstyrt med bedre teknologi.

Blant annet ble den halvautomatiske R tronic-girkassen kjapt gjenstand for kritikk, og den ble etterhvert erstattet av en mer habil S tronic-kasse (dobbel-clutch).

Nå har vi tatt turen ens ærend til Portugal for å kjøre helt nye R8, og det attpåtil midt i en helg i fellesferien.

Men på den utmerkete banen Autódromo do Algarve, konstateres det raskt at det IKKE er noe vi kommer til å angre på.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer