Det var på bilutstillingen i Frankfurt i 2003 at det hele begynte. Audi viste fram konseptet Le Mans quattro. Plutselig ble det klart at de mente alvor av å lage en skikkelig sportsbil som skulle konkurrere med de beste.
Og i 2006 fikk vi endelig se produksjonsutgaven R8. Vår mann på den første prøvekjøringen i 2007 var henrykt over bilens evne til både å være sporty og komfortabel samtidig.
Siden har Audi solgt 27.000 eksemplarer av den firehjulsdrevne toseters sportsbilen verden over.
Små designgrep
Allerede i 2009 var det klart at bilen glatt tålte større motor, så da ble den introdusert med V10-motor. Siden er R8 også blitt utstyrt med bedre teknologi.
Blant annet ble den halvautomatiske R tronic-girkassen kjapt gjenstand for kritikk, og den ble etterhvert erstattet av en mer habil S tronic-kasse (dobbel-clutch).
Nå har vi tatt turen ens ærend til Portugal for å kjøre helt nye R8, og det attpåtil midt i en helg i fellesferien.
Men på den utmerkete banen Autódromo do Algarve, konstateres det raskt at det IKKE er noe vi kommer til å angre på.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger