Testet: BMW i3

Slik går det når bilen redefineres.

BMW i3 lanseres i Norge 16. november. Det er blant de mest spennende bilene vi har kjørt på lenge.  Foto: BMW
BMW i3 lanseres i Norge 16. november. Det er blant de mest spennende bilene vi har kjørt på lenge. Foto: BMW Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Amsterdam: I flere år har vi fulgt utviklingen av BMWs nye elektriske våpen, i3. Med denne går startskuddet for en tid hvor BMW selv sier at de skal være verdens mest bærekraftige bilprodusent.

BMW ønsker med i3 å redefinere hvordan en bil skal være, og de gjør det med mange forskjellige virkemidler. I alle ledd fra materialvalg til produksjonsmetode er det gjort omveltninger. Samtidig skal ikke dette endre på at BMW er en leverandør av biler i premiumklassen.

De sier til og med at de skal endre måten du som sjåfør skal kjøre bilen på. Vi snakker her om 1-fots-kjøring. På sikt skal de også endre hvordan du som bruker skal komme deg fra A til B på, for bilen trenger nødvendigvis ikke være redskapen hele veien, bare deler av den.

Kort fortalt, BMW i3 er starten på en ny tid, og den er en trendsetter. Bilen er laget for neste generasjon bilkunder, og med denne er du til enhver tid ”på nett”, og da ikke bare i ordets rette forstand.

Storselger: BMW sier de har en liste på 100.000 interessenter

Kjente tall

Spesifikasjonene på BMW i3 har vært kjent en stund. Her er det snakk om 170 hestekrefter og et dreiemoment på 250 Nm. I kjent stil i en elbil er hele dreiemomentet tilgjengelig fra første sekund. Dette gir et skikkelig skyv når du legger gasspedalen til gulvet. Sprinten til 100 km/t er oppgitt til 7,2 sekunder, men også mellomakselerasjonene føles herlig friske.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.