Testet: BMW M3 og M4

Nye M3 og M4 har skapt mye debatt. Men er det grunn til panikk?

TODELT: M3 får du som firedørs sedan. M4 tar over som kupé. Foto: BMW
TODELT: M3 får du som firedørs sedan. M4 tar over som kupé. Foto: BMW Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

BMW M3 har gledet tusener siden den første E30 i 1986. Den råtøffe muskelbunten ble en legende etter sine utallige triumfer på racerbanen.

Den herjet i alt som var av standardbilmesterskaper, og vant til og med et WRC-løp (Korsika 1987). Slik har suksessen til M3 fortsatt, med gode ytelser og en voldsom seiersrekke i racing.

E36 var i produksjon fra 1992-1999, fulgt av nydelige E46 (2000-2006), og V8-monsteret E90/E92/E93 (2007-2013). Nå er femte generasjon M3 klar, med internkodene F80 og F82. F80 er heter M3 og har fire dører, mens F82 heter M4 og har to dører. Forskjellene kommer vi selvsagt nærmere inn på her.

Møt råskinnet M3 CRT

The sound of silence

Den store snakkisen, uansett om du velger M3 eller M4, er lyden. Eller mangelen på lyd… For enkelte beinharde M-fans liker ikke det de (ikke) hører. Dette skyldes to ting.

For det første har M3 fått turbo (to turboer faktisk) for første gang i historien, og det er aldri noen vinner rent lydmessig. For det andre har man for første gang i M3 sin historie gått NED både i kubikk, men også i antallet sylindre. Forrige M3 hadde nemlig en 4,4-liters V8, mens nykommeren har fått en 3-liters rekkesekser. Ikke uventet er forumtrollenes hylekor i harnisk…

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer