Testet: Ford Focus ST

Konkurrenten til Golf GTI er blitt tøffere, bedre og tilgjengelig med dieselmotor.

FIRE VARIANTER: Du får Focus ST med bensin eller diesel, kombi eller stasjonsvogn. Foto: FORD
FIRE VARIANTER: Du får Focus ST med bensin eller diesel, kombi eller stasjonsvogn. Foto: FORD Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nye Ford Focus ST kan oppsummeres med to ord. Pur kjøreglede!

Konkurrenten til VW Golf GTI oppfyller nemlig ikke bare kravene om å være en bil som frakter deg fra A til B med nok av plass, sikkerhetsutstyr og det meste annet en kan være opptatt av ved kjøp av en ny bil.

Den har noe ved seg som vekker noe spesielt i en hver sjåfør med et snev av bilinteresse.

Les også: GTI eller GTD?

Først må vi nevne at det betinger litt hvilken variant du kjører. For som vi har nevnt tidligere, så får du nå Focus ST i to utgaver. En med 250-hesters bensinmotor og en med 185-hesters dieselmotor. Vi har et soleklart foretrukkent valg. Det kommer vi tilbake til.

Se bilder av interiøret

Stivere og kvassere

I september kjørte vi faceliften av ordinær Focus, og det er i stor grad samme kur ST har vært gjennom. I tillegg til den åpenbart nye fronten er ST-utgaven blitt velsignet med nye fjærer og dempere samt kvassere styring. Støtfangerne er nye, det samme gjelder bakdøren med stor hekkspoiler.

I motsetning til hva tilfelle kan være med en del andre facelifter, er det lett å se at dette er en ny bil.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer