Testet: Peugeot 208 GTi

Endelig tar Peugeot tilbake GTi-navnet, og nye 208 gjør ikke skam på den gamle benevnelsen.

Svingete veier er som en lekegrind for nye Peugeot 208 GTI. Foto: Fred Magne Skillebæk
Svingete veier er som en lekegrind for nye Peugeot 208 GTI. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De fleste husker sikkert Peugeot 205 GTi, en bil som etter hvert er blitt et ikon, og en såkalt youngtimer det nå er stor rift om. Aller helst bør du se etter de grommeste utgavene, men tro meg, det gjør også alle de andre som ønsker seg en 205 GTi.

Nå lanserer Peugeot en arvtaker som er tre generasjoner nyere, og da heter den selvfølgelig 208 GTi. Forresten, så veldig selvfølgelig er det faktisk ikke, for mellom 205 GTi og 208 GTi finner vi både 206 og 207, og der ble toppversjonene kalt RC. 206 kom riktignok som en GTi, men med den var det lite alvor i skremselen. Det var først da RC kom at det ble skikkelig fart i sakene. Nå innser derimot Peugeot at GTi ikke var et dårlig navn likevel.

Vår første prøvekjøring av 208

Turbo gjør nytten

208 GTi er utstyrt med en 1,6-liters maskin med en twin-scroll turbo som peser ut et trykk på opp til 1,2 bars ladetrykk på det meste. Resultatet blir med maksimal ytelse 200 hestekrefter, fra et dreiemoment på 275 Nm. Når momentet topper seg allerede ved 1.700 omdreininger, så blir arbeidsområdet stort, ettersom effekttoppen først finner sted ved 5.800 omdreininger.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer