Testkjørt: Mitsubishi Lancer Evolution X

Mitsubishi kan levere dobbelkløtsj-kasse til sin nye Evo. Sammen med 280 hestekrefter og avansert firehjulsdrift er dette kult på testbane.

Publisert
Sist oppdatert

Vi har vært i Japan og testkjørt den nye verstingen til Mitsubishi. Evolution-rekka har nå kommet til nummer ti, og ikke overraskende er dette også en hissig vogn. Lancer Evolution ser nå råere ut enn noen gang, og designet har blitt betydelig bedre enn det har vært. Tidligere var dette av de største negative sidene ved denne typen biler, og særlig Subaru WRX Sti har virkelig sett grusom ut. Lancer har vært hakket bedre, men først nå synes vi bilen faktisk også har blitt tøff å se på.

Se video fra testbanen nederst i artikkelen.

Motor

At denne bilen er så grom er selvsagt mye takket være motoren. Det er en ny firesylindret turbomotor med 2-liters slagvolum og 280 hestekrefter ved 6.500 omdreininger. Det høres kanskje ikke så voldsomt ut, men motoren oppfattes som skikkelig frisk i frasparket. Bunndraget er heller ikke så ille siden maksimalt dreiemoment ligger på 3.500 omdreininger. Da har du råe 422 newtonmeter - noe som er 211 newtonmeter per liter slagvolum. Det er et forhold mellom slagvolum og dreiemoment som til og med overgår nye Porsche 911 GT2. Porschen har "bare" 189 newtonmeter per liter slagvolum. Med andre ord, her er det mye pepper for de som liker hardkjøring.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer