I utgangspunktet lyder testsammenligningen som en skikkelig duell. Bilene er ment å dekke samme behov for samme prislapp, likevel er forskjellene påtagelige.
Her er en stikkordsmessig oppsummering:
Kjøreegenskaper: Toyota Landcruiser 100Komfort: Range Rover 4.6Pris/utstyr: UavgjortPlass: UavgjortMotor: Toyota Landcruiser 100Drivverk: Toyota Landcruiser 100
Men en ting er at Toyota vant i 3 av 6 kategorier, en annen ting er hvor overlegent japaneren knuste briten. Mest overraskende var muligens at forskjellene i kjøreegenskaper både på vanlig vei og i terreng var så mye bedre i Toyotaen enn i Range Roveren.
Fast på flatmark
Har du ikke vært innom kategorien "Kjøreegenskaper og komfort" finner vi grunn til å repetere en liten historie fra vår testtur; vi hadde en testbakke i terrengløypa hvor vi skulle vurdere hvor høyt opp vi kunne komme med de to bilene. (Også her vant Toyotaen). På vei bort fra denne testbakken skulle Range Roveren snues, og den kom da over en stubbe som gjorde at høyre fremhjul ble stående i luften uten bakkekontakt.
Når terrengbilen Range Rover da skulle overføre drivkraft til hjulene som ikke spant -- via differensialbremsen, ble dette forhindret av den elektroniske antispinnkontrollen. Resultatet: vi sto bom fast. På flatmark. Godt Toyotaen hadde en kraftig elektrisk vinsj...
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger