Nye elbilerer

Ti populære uten moms

Fra nyttår blir det trolig moms på elbiler som koster over 500 000 kroner. Vi har funnet de ti mest populære elbilene under moms-grensen akkurat nå.

MANGE SLIPPER MOMS: Ni av ti norske bilkjøpere velger elektrisk når de skal ha ny privatbil. Utvalget er stort, men fra nyttår blir det moms på de dyreste. Mange spennende biler slipper imidlertid unna den ekstra avgiften. Foto: Rune Korsvoll
MANGE SLIPPER MOMS: Ni av ti norske bilkjøpere velger elektrisk når de skal ha ny privatbil. Utvalget er stort, men fra nyttår blir det moms på de dyreste. Mange spennende biler slipper imidlertid unna den ekstra avgiften. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Regjeringen har varslet at det vil bli innført delvis moms på elektriske biler fra nyttår. Det vil si at biler som koster over 500 000 kroner vil få 25 prosent moms av den summen som overstiger en halv million kroner.

Vi har sett på registreringsstatistikken for siste kvartal og funnet de mest populære elbilene som vil havne under den magiske grensen for moms. Konklusjonen er at du fortsatt har mange spennende, momsfrie elbiler å velge mellom.

Slik blir momsen

De tre bestselgerne på registreringsstatistikken kommer imidlertid ikke under grensen for moms. Både nummer en, Tesla Model Y, nummer to, Volkswagen ID. 4 GTX og nummer tre, Skoda Enyaq er såpass dyre at de får moms fra nyttår.

Noe stort utslag vil det uansett ikke gjøre på prisen på mange av disse bilene. Dersom bilen koster 600 00 kroner, vil den få moms av 100 000 kroner, noe som vil betyr en prisøkning på 25 000 kroner. En del bilforhandlere reklamerer allerede med at de vi kutte prisen tilsvarende et slikt moms-påslag.

Slipper moms

Den mest populære bilen som sniker seg under moms-grensen er Tesla Model 3. Du må riktignok nøye deg med bilen med det minste batteriet. Du får heller ikke firehjulstrekk, noe mange foretrekker.

PRISØKNING: For en elbil som koster 600 000, vil moms-påslaget blir 25 000 kroner. Kanskje ikke all verden å bekymre seg for. Foto: Markus Pentikainen.
PRISØKNING: For en elbil som koster 600 000, vil moms-påslaget blir 25 000 kroner. Kanskje ikke all verden å bekymre seg for. Foto: Markus Pentikainen. Vis mer

Deretter følger Hyundai Kona Electric, de rimeligste utgavene av Volkswagen ID. 4 og prisvinneren Nissan Leaf. Med en pris fra 240 000 kroner inkludert vinterhjul, får du mye bil for pengene, selv om rekkevidda til denne billigste utgaven ikke er veldig lang.

Nye utfordrere på vei

Nye, elektriske utfordrere som Nissan Ariya, Toyota bZ4X og Renault Mégane E-Tech er også på vei, men har ennå ikke klart å få nok biler ut til kundene til å hevde seg på bestselgerlistene.

Her er de ti mest populære elbilene som havner under grensen for moms. Data er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikkens Kjøretøydata. I prisen har vi inkludert transport og registreringskostnader (10 000 kroner) og vinterhjulpakke (10 000 kroner). Disse prisene kan variere en del. I parentes etter navnet står bilens plassering på registreringsstatistikken for de siste tre månedene.

Tesla Model 3 (5)

Tesla Model 3
Tesla Model 3 Vis mer

En av de mest populære elbilene i Norge de siste åra. For under 500 000 får du bare den rimeligste utgaven med bakhjulsdrift og det minste batteriet.

Lengde: 4,69 meter. Batteri: 65 kWt. Rekkevidde: 491 kilometer. Maks ladefart: 170 kW. Hestekrefter: 283. Bagasjerom: 425 liter. Tilhenger: 0 kilo. Pris fra kr: 442 390,-.

Hyundai Kona Electric (10)

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric Vis mer

En kompakt elbil som har solgt svært bra i flere år og som fortsatt hevder seg i toppen. Den kommer i utgavene Standard Range og Long Range.

Lengde: 4,21 meter. Batteri: 39,2/64,0 kWt. Rekkevidde: 305/484 kilometer. Maks ladefart: 100 kW. Hestekrefter: 136/204. Bagasjerom: 332 liter. Tilhenger: 0/300 kilo. Pris fra kr: 326 000,-/390 000,-.

VW ID. 4 (12)

Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4 Vis mer

En elektrisk familiebil med god innvendig plass og god rekkevidde. Under moms-grensen er det bare utgaven med bakhjulsdrift som kommer.

Lengde: 4,58 meter. Batteri: 77,0 kWt. Rekkevidde: 529 kilometer. Maks ladefart: 135 kW. Hestekrefter: 174. Bagasjerom: 543 liter. Tilhenger: 1000 kilo. Pris fra kr: 462 900,-

Nissan Leaf (14)

Nissan Leaf
Nissan Leaf Vis mer

Nissan Leaf var med på å starte elbileventyret i Norge og andre generasjon selger fortsatt bra. Her får du mye bil for pengene. Du kan velge mellom to batteripakker.

Lengde: 4,49 meter. Batteri: 39,0/59,0 kWt. Rekkevidde: 270/385 kilometer. Maks ladefart: 50 kW. Hestekrefter: 150/218. Bagasjerom: 435 liter. Tilhenger: 0 kilo. Pris fra kr: 240 000,-/304 000,-.

Audi Q4 e-tron (15)

Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron Vis mer

Dette er Audis mest populære elbil for øyeblikket og derfor også den med lengst leveringstid. Den rimeligste med tohjulstrekk koster under 500 000, men de fleste velger mye utstyr og firehjulstrekk.

Lengde: 4,59 meter. Batteri: 76 kWt. Rekkevidde: 512 kilometer. Maks ladefart: 135 kW. Hestekrefter: 204. Bagasjerom: 520 liter. Tilhenger: 1000 kilo. Pris fra kr: 481 900,-.

Kia EV6 (16)

Kia EV6
Kia EV6 Vis mer

En av Norges mest populære elbiler, og importøren sliter med å få nok biler. For under 500 000 kroner får du bare utgaven med bakhjulsdrift og det minste batteriet.

Lengde: 4,68 meter. Batteri: 58,0 kWt. Rekkevidde: 394 kilometer. Maks ladefart: 180 kW. Hestekrefter: 170. Bagasjerom: 520 liter. Tilhenger: 750 kilo. Pris fra kr: 481 900,-.

Ford Mustang Mach-E (17)

Ford Mustang Mach-E
Ford Mustang Mach-E Vis mer

En av elbilene som har gitt lengst rekkevidde for pengene. Under moms-grensen er det bare den billigste utgaven med bakhjulsdrift som kommer.

Lengde: 4,71 meter. Batteri: 70,0 kWt. Rekkevidde: 440 kilometer. Maks ladefart: 115 kW. Hestekrefter: 269. Bagasjerom: 402 liter. Tilhenger: 750 kilo. Pris fra kr: 486 700,-.

VW ID. 3 (18)

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3 Vis mer

En kompakt elbil med utvendig størrelse som en VW Golf, men mye større innvendig plass. Bilen har bakhjulsdrift og du kan velge mellom to batteripakker.

Lengde: 4,26 meter. Batteri: 58,0/77,0 kWt. Rekkevidde: 442/553 kilometer. Maks ladefart: 100 kW. Hestekrefter: 204. Bagasjerom: 332 liter. Tilhenger: 0 kilo. Pris fra kr: 393 400,-/416 100,-.

Polestar 2 (19)

Polestar 2
Polestar 2 Vis mer

Et kinesisk bilmerke med sterke bånd til Volvo. Bruker også mye av den samme teknologien som Volvo. Både utgaven med forhjulstrekk og firehjulstrekk kommer under moms-grensen.

Lengde: 4,60 meter. Batteri: 64,0/78,0 kWt. Rekkevidde: 420/470 kilometer. Maks ladefart: 150 kW. Hestekrefter: 224/408. Bagasjerom: 405 liter. Tilhenger: 1500 kilo. Pris fra kr: 385 000,-/465 000,-.

MG ZS EV (21)

MG ZS EV
MG ZS EV Vis mer

MG er den første kinesiske bilen med salgssuksess i Norge, mye takket være en gunstig pris og god rekkevidde. Dette er en kompakt SUV, men har bare forhjulstrekk.

Lengde: 4,32 meter. Batteri: 69,9 kWt. Rekkevidde: 440 kilometer. Maks ladefart: 92 kW. Hestekrefter: 156 Bagasjerom: 488 liter. Tilhenger: 500 kilo. Pris fra kr: 328 000,-.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer