Ukens veteran: 1967 Ford Mustang Shelby GT 500

Tidenes drøyeste ponni!

Få Mustanger har hatt større motor enn Shelby GT 500 fra 1967. Ideen om å putte en 7-liters V8 under panseret på Fords folkesportsbil begynte derimot ikke i USA: Den ble født på en bane i Frankrike.

KLENODIE: Carroll Shelby (1923- 2012) er en av bilverdenens viktigste navn. Han begynte sin fartsfylte karrière som testpilot under 2. verdenskrig, og fortsatte med racing og bilbygging utover 50-tallet. Denne 67-modellen - med norske skilt - er et brutalt kunststykke. Foto: Stein Inge Stølen
KLENODIE: Carroll Shelby (1923- 2012) er en av bilverdenens viktigste navn. Han begynte sin fartsfylte karrière som testpilot under 2. verdenskrig, og fortsatte med racing og bilbygging utover 50-tallet. Denne 67-modellen - med norske skilt - er et brutalt kunststykke. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Året er 1966. Fords racingavdeling har gitt så godt som frie tøyler til Carroll Shelby, med ett mål for øye: Å slå Ferrari på Le Mans. Dette tar den 43 år gamle bilbyggeren svært seriøst.

Etter flere års satsing har Ford ennå ikke greid å nå målet, Ferrari dominerer fortsatt 24-timersløpet på den sagnomsuste banen, sørvest for Paris. Selv om de heftige GT40-bilene teoretisk sett har en sjanse, er de altfor upålitelige til å greie ett døgns hardkjør mot italienerne.

Her kommer Shelby inn i bildet. Han tok over bilene i 1964, fortsatt uvasket og skitne etter Nassau-løpet samme år. Og han kastet ikke bort tiden.

Upålitelig

En av de største problemene med GT40-ens pålitelighet ble identifisert umiddelbart; motoren. Den «lille» 4,7-liters V8-eren fikk tidlig skylden for mange av problemene, flere GT40-er hadde allerede fått byttet den mot Fords største V8-er på 7 liter.

1965-sesongen ble bare en bekreftelse på Shelbys mistanker. Det begynte bra med seier og tredjeplass under Daytona 2000, men etter dette gikk hele sesongen rett vest. Hele seks GT40-er fra forskjellige team stilte til start under årets Le Mans, fem fra Ford og Shelby. Samtlige brøt løpet. Men alt var ikke tapt; to av Shelbys GT40-er var utstyrt med 7-literen. Til tross for bruddet høstet de viktige erfaringer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer