Bugatti la Voiture Noire vises i Genève

Tidenes dyreste nybil

Med en prislapp på elleve millioner euro setter den franske luksusbilprodusenten Bugattis nyeste og hyper-eksklusive modell tidenes rekord.

DEN SORTE BILEN: Det er det navnet på Bugattien betyr - la Voiture Noire - som henspiller på Jean Bugattis egen, sorte Bugatti Atlantic 57 SC - en bil som ble bygget i fire eksemplarer fra 1936 til 1938. Denne blir enda mer eksklusiv: Én lykkelig kunde kan bla opp de 108 millioner kronene herligheten koster. Foto: Jamieson Pothecary
DEN SORTE BILEN: Det er det navnet på Bugattien betyr - la Voiture Noire - som henspiller på Jean Bugattis egen, sorte Bugatti Atlantic 57 SC - en bil som ble bygget i fire eksemplarer fra 1936 til 1938. Denne blir enda mer eksklusiv: Én lykkelig kunde kan bla opp de 108 millioner kronene herligheten koster. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bilutstillingen i Genève er av de fleste innen bilverdenen ansett som den beste, den mest varierte og mest nøytrale. Hvert år vises også et høyt antall eksklusive lekkerbiskener som får enhver bilentusiast til å sikle, og årgang 2019 er intet unntak.

Midt blant det store antallet mer eller mindre elektrifiserte nyheter, som vi bringer mange av i disse dager, finner vi denne unike bilen fra det legende-omsuste luksusmerket Bugatti, et fransk bilmerke grunnlagt i dengang tyske Alsace av en italiensk innvandrer ved navn Ettore i 1909.

Dagens Bugatti ble grunnlagt av Volkswagen-konsernet i 1999 etter at de hadde kjøpt rettighetene til Bugatti-navnet året før. Produsenten er fortsatt basert i Molsheim, i Alsace i Frankrike.

Veyron, Chiron, Divo

I dag er det to modeller som står i merkets produktkatalog - hyperbilen Chiron, som etterfulgte rekordbilen Veyron fra mars 2016, og den enda mer eksklusive og mer sportslige Divo, som ble introdusert i fjor.

Bilen vi ser her kommer ikke til å rekke å stå i den samme produktkatalogen, for den produseres i kun ett eksemplar og den unike bilen har fått en prislapp pålydende mer enn det dobbelte av de allerede svimlende svimlende 50 millioner kroner for en Divo.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer