Det er ingen hemmelighet at det har blitt produsert mange suspekte framkomstmidler i Øst-Europa. Men også tyskere, italienere og amerikanere har presset seg inn på vår liste over historiens dårligste biler.
Vi har også sett på de ni beste bilinteriørene som er på markedet i dag.
11. Alfa Romeo Alfasud

Alfasud var både pen, sprek og morsom å kjøre. Testene skrøt uhemmet av bilen da den kom i 1972. Men ....
... så dukket rusten opp. Årsak: Billig og dårlig stål fra Sovjetunionen.
10. Lancia Beta

«Same shit, different wrapping». Rålekker og sporty bil, som også fikk skryt i testene i 1972. Men også her ble det benyttet billig stål fra Sovjet. Ryktene sa at motorfestet var så dårlig at motoren falt ut.
9. NSU RO 80

Årets bil i 1968! En imponerende teknisk nyvinning og fremtidsrettet design. Men Wankel-motoren var langt fra ferdig. Motoren kollapset når det passet den. I trafikken hilste eierne hverandre med antall fingre, for å signalisere hvor mange motorer de hadde skiftet ...
8. Audi 5000 (Audi 200)
«You´re Audi 5000 my friend» har blitt et uttrykk for å beskrive når en person går nedenom og hjem. Audis amerikanske storsatsning som ble selve symbolet på fiasko.
Rapportene strømmet inn om mystiske ulykker, der bilene (ifølge eierne) hadde rast framover (eller bakover), når man flyttet girvelgeren fra «park». Dette med alvorlige skader og dødsfall som resultat. Da TV-kanalen CBS sendte et kritisk program om «dødsbilen», ble det så dårlig PR at Audi måtte fjerne den fra markedet.
7. Ford Pinto

Allerede i 1970 oppdaget Ford at bilen fikk bensinlekkasje, selv ved svært forsiktige påkjøringer bakfra. Det var imidlertid ingen som foretok seg noe, og amerikanerne satte bilen i produksjon. I 1978 var minst 59 mennesker blitt drept.
10. august samme år ble Ford, som det første bilselskap i verden, tiltalt for drap. Det etter at tre tenåringsjenter hadde brent til døde.
6. Ford Explorer

Som om ikke Ford hadde gjort nok. 22 år senere utbrøt det panikk. Hele 271 Ford-kunder hadde omkommet.
Dekkprodusent Firestone og Ford skyldte på hverandre, før samarbeidet ble avsluttet. Det endte med at Ford tilbakekalte hver eneste bil med Firestone-gummi - 13 millioner dekk til en kostnad av 2,1 milliarder dollar.
5. Polski Fiat 125P

De billige forgasserne gikk i stykker, slik at metallbiter havnet i bensinforsyningen på denne bilen fra 1967. På grunn av tidenes dårligste fjæringer kunne man se parkerte modeller med halve bakhjulet skjult under karosseriet, mens gulvet var oppspist av rust.
La du noe tungt i bagasjerommet på et slitent eksemplar var sjansen stor for at både bagasjen og det råtne gulvet falt rett ned og tok bensintanken med seg!
Dermed fjernet Fiat sitt eget navn og døpte bilen om til FSO.
4. Bricklin SV-1

Lekker bil, men en rullende katastrofe i 1974. De sexy måkevingene tok hele 15 sekunder å åpne, om de i det hele tatt åpnet seg. Det førte til at mange eiere ble sperret inne i sin egen bil.
Bilen tok inn mengder av vann rundt døråpningene, samtidig som karosseriet sprakk raskere enn ballonger i et barneselskap.
3. Austin Allegro

En gjennomført møkkabil fra 1973! Vannet fosset inn i bagasjerommet. Jekket du opp bilen kunne vinduene sprette ut. Finishen var så slurvete at du kunne stikke hånda gjennom panelgapene i interiøret.
Samtidig var motorene, girkassene og fjæringene noe av det dårligste som noensinne er konstruert til et kjøretøy på fire hjul.
2. ZAZ 966

Dette «sjarmtrollet» fra Sovjetunionen er kanskje den dårligste bilen noensinne produsert. Den bittelille, luftkjølte motoren hadde en tendens til å skjære seg i fart på grunn av plutselig blokkering av oljetilførselen.
Styringen var verre. Den hadde som vane å kollapse fullstendig etter bare et par år - helst i fart ...
Kjøreegenskapene var ellers de verste å oppdrive i 1967, samtidig som ingen av panelene i interiøret passet som de skulle.
1. Trabant 601

I dette tilfellet er «bil» å ta i for hardt.

Den første bilen som har fått NULL stjerner i krasjtesten - noensinne
Dette østtyske framkomstmiddelet fra 1963 hadde karosseri av resirkulert materiale (duroplast). Den tosylindrede totaktsmotoren spydde ut mer røyk enn et industrianlegg i Murmansk.
Legg til elendig kvalitet og den verste girkassa i historien, og du har et av tidenes absolutt dårligste framkomstmidler.
Denne saken har vært publisert på Dinside også tidligere.
