Dette er nesten en elbil. Vi har aldri brukt så lite drivstoff på en testuke før. Det til tross for at dette er en svær firehjulstrukket koloss på 2.580 kilo.
Vi kjører 20 mil daglig og over halvparten av tiden har den gått på strøm.

Lang rekkevidde
Akkurat nå er det spennende tider for ladbare hybrider. Første generasjon hadde for kort elektrisk rekkevidde, og for Mercedes og flere andre betød det at de trakk modellene fra markedet. Nå rulles andre generasjon ut på veiene.

Den største konkurrenten går også langt på strøm
Mercedes GLE 350 de er kanskje den mest spennende av de alle. Den kombinerer nemlig hybridteknologien med den utskjelte dieselmotoren. Forrige generasjon GLE 500 e hadde en 3-liters sekssylindret bensinmotor, men den nye har den gjerrige firesylindrede dieselen på toliter som yter 194 hk og 400 Nm. Den kombineres med en 136 hesters motor med hele 440 Nm. Systemeffekten blir helt greie 320 hester og 700 Nm.
Men det er den elektriske rekkevidden som vekker oppsikt.
9,9 mil, målt etter WLTP-metoden! Man har ganske enkelt paralellkoblet to stykk batteripakker fra den kommende ladbare hybriden A 250 e. Dermed har den svære, tunge SUV-en bra med rekkevidde.

Det betyr at de aller fleste vil kunne kjøre helelektrisk i det daglige. Det vil si om du klarer deg med 136 hestekrefter da.
Unødvendig rask lading
Det 31,2 kWt store batteriet tar imot 7,4 kW via ombordlader. Du fullader bilen på fire timer. Det mest spesielle er at den også tar i mot hele 60 kW på hurtiglader. Det er mer enn hva mange elbiler klarer i dag, og gir deg raskt fullt batteri.

Det er forsåvidt en unødvendig kraftdemonstrasjon fra Mercedes, for man bør nesten idioterklæres hvis man sitter i en drøy halvtime og lader med skyhøy strømpris for å komme 8-9 mil avgårde, når dieselen er billig og forbruket er så lavt som på denne bilen.

400.000 rimeligere - men imponerer ikke
Mercedes oppgir et forbruk på 0,1 liter på mila, og for en gangs skyld tror jeg de aller fleste vil klare samme forbruk, om ikke lavere.
Slik funker den
Bilen har en rekke kjøreprogram, alt for mange egentlig, som styres via hjulet for kjøreprogram på midtkonsollen. Du kan kan velge mellom Offroad (motoren går konstant), Eco, Electric, Comfort (jobber med hybridsystemet) Sport (motoren går konstant, men har STOP og GO-funkson) og Individual som lar deg programmere oppsett selv.

Bilen starter automatisk på strøm og prioriterer å bruke opp den før den går over på dieselmotoren.
Man kjenner en markant motstand i gasspedalen tidlig i pedalbevegelsen. Holder du deg innenfor denne, tusler du lydløst rundt på strøm.
Den tar godt i akkurat i det du gir gass, for momentet kommer momentant, men den er ikke ekstremt rask når du bare kjører med elmotoren. Den er strengt tatt ganske lat, men sterk nok i de fleste tilfeller.

0-100 bare med elmotor tar rundt 16 sekunder, så under akselerasjoner ut på motorvei og liknende kan det være nyttig med litt hjelp fra dieselmotoren.
Teknikerne hos Mercedes hevder den skal kunne kjøres opp til 160 km/t på strøm, men motoren blir for svak.

Selv om den bruker 9-trinns-girkassen slik at motoren får jobbet under ideelt turtall, fikk vi den aldri over 145 km/t på ren strøm da vi kjørte den i Tyskland i høst, men det er av akademisk interesse i Norge. Her kan du med andre ord kjøre elektrisk i alle lovlige hastigheter og vel så det.

TEST: Både gjerrig og rimelig
Med toliters diesel og en moderat elektrisk motor, er ikke dette ment som en power-SUV, men den skal klare sprinten til 100 km/t på 6,8 sekunder og topper 210 km/t.
Går 8,9 mil på strøm og sipper diesel
Vi legger ut på vår 20 mil lange testløype. Vi velger Elmodus og et varmeapparat som virkelig holder bilen varm når vi stiller inn på 20 grader.
Vi oppnår elektrisk rekkevidde på 8,9 mil! Det er det lengste vi har målt på en ladbar hybrid til nå. Det er såpass langt at man bruker lang tid på å tømme dieseltanken.
Når vi fyller bilen etter endt tur, fyller vi nøyaktis 6,5 liter diesel. Det er rekord hos oss og gir et gjennomsnittsforbruk på 0,32 liter på mila. Det er billig. Triptelleren viser at vi har hatt eldrift på 13,3 av totalt 20 mil og viser at hybridsystemet har noe for seg.

Må renses
Stort sett fungerer bilen som en elmotor, i hvertfall om du velger kjøpreprogrammet el. Men av og til må motoren i gang for å sjekke at alt er i orden. Katalysator og rensesystemer trenger en viss temperatur for å kunne rense dieselmotoren, så i begynnelsen vil motoren gjerne gå noe som føles som unaturlig mye.
Bilen selv bestemmer når den setter i gang rensing av katalysator og liknende. Dersom du tillater operativsystemet MBUX til å kartlegge daglige rutiner, vet den for eksempel om du har lang nok vei til og fra jobb til å gjøre det da.
Luksus
Med GLE har du rumpa godt plantet i luksussegmentet. Nå har også GLE fått den store planken med to stykk 12,3 tommer store skjermer, men innredningen, som den deler med toppmodellen GLS, skiller seg merkbart fra øvrige modeller.

Innrammingen rundt skjermen er annerledes og oppfattes mer integrert og bredere. Ventilasjonsdysene er firkantet og midtkonsollen preges av to svære håndtak, en slags arv fra andre generasjon ML, om enn i noe mer markert versjon nå. Mercedes har hatt god luftfjæring i årevis, selv om vi ikke her er helt fornøyde i GLE.
Stort sett er den behagelig, men den klarer ikke helt å fjerne småvibrering fra hjulene, som er av type ballong på testbilen. På dårlig vei føles luftfjæringen for myk i første del av komprimeringen, før den blir markant hardere ved mye kompresjon. Det resulterer i en unaturlig butt opplevelse og hardere slag enn man forventer.

Det er stille i GLE. Hvertfall så lenge den går dieselfritt. Man hører ganske markant når den vesle fireren starter opp, og enkelte vil nok grine på nesa over at luksusfølelsen blir dempet en smule på grunn av det.
Du kjører aller best selv
Et vipp på fartsholderen, så skjer det utrolig mye i kulissene dersom du har lagt inn destinasjonssted. Da skal det mye til om du skal klare å kjøre mer økonomisk selv.

Da beregnes topografi, svinger, kryss, fartsgrenser, veistandard, bygd eller by for å frakte deg mest økonomisk dit du skal. Farten senkes akkurat i rett tid før lavere eller høyere fartsgrenser og senker farten på mest økonomisk måte før kryss, svinger eller andre biler.
I byen begynner bilen å kjøre fra stillestående igjen, dersom det bare har vært en kort stopp. Ved lengre stopp, kreves et kyss på gasspedalen med foten for å kjøre.
Mercedes har valgt ganske lite regenerering når man slipper gassen. Styrken kan justeres med padlene på rattet under kjøreprogrammet electric, men selv i det mest aggressive programmet, bremser den lite.

Man kan velge mellom +, - og --, men standardinnstilling er Auto, og det er der du vil ha den. Da triller den bare dersom det ikke er hindringer foran deg og bremser så mye den må dersom det kommer hindringer.
Testresultat
Mercedes-Benz GLE 350 de
Lang elektrisk rekkevidde, gjerrig diesel, stor plass, høy luksus
To ladelokk gir irritasjon flere ganger daglig, luftfjæringen er ikke best i klassen.
Du kan velge en egen by-funkjson i menyen. Da kjører den helelektrisk i byene. Det systemet funker tydeligvis ikke i Norge, men det kan skyldes at byene ikke er merket med Geofence ennå.
Vi er ikke helt fornøyd med den automatiske kjøringen. Både BMW og Audi kjører jevnere med cruisekontrollen. Den er rett og slett litt for ivrig med gassen og kjøringen blir litt for rykkete.
Konklusjon
Akselavstanden er på nesten tre meter. Det kommer først og fremst baksetepassasjerene til gode. Vår testbil har fullt justerbare bakseter, hvis man betaler ekstra. Man kan ikke løfte bagasjeromsgulvet, men det har normal høyde som før og kan laste inntil 1915 liter dersom bakseteryggene legges ned.
Det har aldri vært billigere å kjøpe svære SUV-er enn nå. Den ladbare hybriden er avgiftsfri og dermed den billigste i GLE-programmet. I tillegg får du masse utsyr med på kjøpet, som ellers koster en del penger Blant annet hengerfeste (du trekker 3500 kilo) LED frontlykter med adaptiv fjernlysassistent, de store skjermene og parkeringassistent med et fantastisk bra ryggekamera. Men regn med bortimot en millon kroner for bilen du drømmer om - så helt billig er det ikke.
Mercedes-Benz GLE 350 de
Bensinmotor: | R4 Diesel to turboer |
Slagvolum: | 1950 ccm |
Effekt - o/min : | 194 hk / 3800 |
Dreiemoment - o/min: | 400 Nm / 1600-2800 |
Elmotor : | 136 hk / 440 Nm |
Batteri: | 31,2 kWt |
Systemeffekt | 320 Hk / 700 Nm |
Drivlinje: | 9-trinns automat. Firehjulstrekk |
0-100 km/t: | 6,8 sek |
Toppfart: | 210 km/t /160 km/t elektrisk |
Forbruk WLTP: | 0,11 l/mil |
CO2-utslipp WLTP: | 19 g/km |
Tankvolum: | 65 liter |
L/B/H: | 492/195/177 |
Akselavstand: | 299 cm |
Dekkdimensjon: | 275/50R29 |
Bagasjerom: | 630/1950 liter |
Egenvekt: | 2580 kg |
Hengervekt: | 3500 kg |
Pris fra kr.: | 830.900 |
Pris Testbil: | 1.085.953 |
