Så her driver Daimler-konsernet selvmotsigelsens kunst til det ekstreme. Men det er også et skoleeksempel på en høyst konkret og praktisk illustrasjon av "think global, act local" - nøkkelen til å lykkes for et internasjonalt gigantkonsern.
Vi testet Mercedes' nyeste E-klasse tidligere i år og kunne nok en gang konstatere at bilprodusenten fra Stuttgart har lagt listen svært høyt i premium-klassen. Nå legger de den enda høyere.
For nå kombineres rekordartede ytelser med en høy grad av luksus og komfort som kanskje til og med nyeste generasjon Porsche Panamera, som vi nylig testet, vil slite med å matche.

Brabus med 850 hk i E-klasse!
Vi kjørte forrige generasjon E 63 AMG S sommeren 2013 og har den fortsatt friskt i minnet. Med sin voldsomme akselerasjon og overlegent kontrollerte overflod av krefter, viste den alle konkurrentene hvor skapet skulle stå. Og nå, bare drøyt tre år senere, flytter de «skapet» et nivå.
Juvelen under panseret er den kompakte V8-eren som dukket opp i AMG GT og som imponerte oss kraftig da vi prøvde den første gang i GT S på Laguna Seca-banen i California i 2014.
Over 600 hester
Men. Der GT S nøyer seg med 510 hestekrefter, har AMG-ingeniørene greid å skremme effekttallet helt opp i 612 hester i E-klassen (E 63 S). Tallet er nok ikke tilfeldig: Det er for ikonisk å regne da det var det AMGs formidable S- og CL-klasse kunne vise til allerede i 2004. Men da snakket vi V12 biturbo og seks liter slagvolum.

Siden den gang har downsizing-trenden gått sin gang og i dag oppnås tilsvarende krefter med en 4.0 V8 med biturbolading. For å øke effekten, har AMG denne gang tydd til twin scroll-turboladere.
Med nyeste generasjon 4matic+ firehjulsdrift og AMGs multikløtsj Speedshift automatgirkasse oppnås hinsides akselerasjon - 3,4 sekunder fra 0 til 100 gjør den tunge premium-sedanen like rask som en Ferrari 458 Italia eller forrige generasjon Porsche 911 turbo...
Demper bakhjulsdrift-fokus
4Matic er Mercedes' måte å si firehjulsdrift på og i nye Mercedes-AMG E 63 har den fått vedhenget +. Det betyr nytt, og mer spesifikt at det ikke lenger er forhåndsdefinert prioritet gitt til bakakselen. Derimot er nå momentfordelingen helt variabel, noe som ifølge Daimler-ingeniørene skal sikre optimal fremdrift helt opp til den fysiske grensen, og det uansett kjøreforhold.
Girkassen, den nyeste 9-trinnsversjonen av AMG Speedshift MCT, den fabelaktig sportslige multikløtsjkassen, har en våt igangsettingskløtsj for første gang. Fordel? Kjappere responstider, skal vi tro informasjonen fra AMG.
En rekke kjøreprogrammer, hvorav Race, som gjør bilen enda heftigere enn de kjente Sport og Sport Plus - den har til og med en såkalt drift-mode!

Bredere, lavere
Designmessig har Mercedes-AMG tatt endel grep som både gjør bilen mer slående utseendemessig, og mer effektiv på veien. Grillen er spesifikk med sin doble tversover-list med logoen i midten, hjulbuene er mer svulstige og bredere, både for å få plass til de store hjulene og den økte sporvidden som skal sikre tilstrekkelig veigrep.
Standard er det 265/35-19 foran og 295-30-19 som gjelder på E 63, mens S-modellen blir tilgodesett med større felger - 20-tommere. Også hekken har mer sportslig design, med spoileren integrert i koffertlokket og de doble enderørene integrert i en diffuser-lignende nedre del som de mest synlige elementene.

Selvsagt er interiøret den mest sportslige premium-sedan verdig, med full nappaskinn/Dinamica-fiber-sportssetepakke, karbon, aluminium og stemningsbelysning i variable farger. For øvrig er en mengde muligheter for å personliggjøre bilen tilgjengelige fra AMG Performance Studio.