BMW M1 kom som et resultat av det tyske konsernets stadig større planer om å bli et prestisjemerke. På midten av 70-tallet var Mercedes-Benz det store statusmerket blant de tyske, mens BMW aspirerte om å komme dit. Audi var ingensteds.
Som et ledd i å gjøre BMW mer potent, bestemte man seg for å lage en superbil som kunne bli en vinner i racing. Men hvordan bygge en superbil? Det var det kun italienerne som var i stand til. Så derfor kontaktet tyskerne Lamborghini for å lage bilen, og «Italdesign» for å designe den.
Ett gedigent problem
Dermed begynte samarbeidet som skulle gi verden M1. Nede i Italia jobbet Lamborghini med å lage et chassis, som kunne gi de kjøreegenskapene en slik bil krevde, og deres legendariske testfører Valentino Balboni presset prototypene til det ytterste.
Det var bare ett problem. Lamborghini var så å si konkurs. Bankerott. Fabrikken lagde knapt biler, og de få arbeiderne som ikke var permitterte hadde lite å gjøre. Fremdriften var derfor treg. Lamborghini trengte mer penger. Kunne BMW spytte inn litt? Nei.
De bayerske herrer, godt vant med å ha kontroll over det meste, ble lite imponert over kaoset som hersket i Italia. De avsluttet derfor samarbeidet med Lamborghini. Men det ble fortsatt mye italiensk i bilens gener.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger