Årets russ er godt i gang med «rullingen». Noen har brukt flere år på å planlegge feiringen og gjøre i stand sin russebuss.
Trygg Trafikk roper imidlertid varsku om sikkerheten i mange av russebussene som kjører rundt på veiene.
Ber samferdselsministeren ta grep
- Flere av russebussene er nærmest tikkende bomber på veien. Dette har blitt en kultur som har sklidd fullstendig ut, og vi kan ikke lenger stå å se på at flere titalls russ danser rundt i alkoholrus i gamle utrygge busser med høy hastighet, sier Tanja Loftsgarden, avdelingsleder i Trygg Trafikk, i en pressemelding.
Nå ber Trygg Trafikk samferdselsministeren ta grep før det skjer flere alvorlige ulykker.
- Vi unner all ungdom en fantastisk feiring etter endt skolegang, men vi kan ikke risikere å miste noen av ungdommene våre i en tragisk russebussulykke, sier Loftsgarden.

Nå: Tilbyr gratis russebil-kontroll
Siden ansvaret for relevant regelverk og kontrollvirksomhet ligger hos flere myndigheter, foreslår de en samordnet innsats for å bedre sikkerheten og få bukt med lovbrudd knyttet til disse kjøretøyene.
- Vi oppfordrer samferdselsministeren, som øverste ansvarlig for trafikksikkerheten, til å initiere dette.
Mange feil og mangler
Russebussene er ofte gamle og i dårlig stand, og mange fungerer som rullende diskotek. Det gjør at skade- og ulykkespotensialet er stort, ifølge Trygg Trafikk.
Politiet og Statens vegvesen skal også være bekymret over utviklingen.
Kontroller på veien skal avdekke blant annet:
- Feil og mangler på bremser, fjæring og karosseri
- Overlast / for mange passasjerer om bord («stapping»)
- Ulovlig og brannfarlig montering av aggregater til lyd og lys
- Ulovlig krone på taket
- Tildekkede nødutganger
- Sjåfører uten førerrett eller godkjent yrkessjåførkompetanse
- Sjåfører som ikke bryr seg om sikkerhet under rulling
- Kjøretøy som er omregistrert i andre land fordi de ikke tilfredsstiller norske regler

Hva gjør du når russen bråker?
Særskilte brukskrav og flere kontroller av kjøretøy og sjåfører er noe av det Trygg Trafikk ønsker seg.
I tillegg ønsker de å gjøre det vanskeligere å utnytte det hemmelige smutthullet som gjør at russebusser som ikke godkjennes i Norge, likevel får rulle på norske veier.
- I dag kan useriøse russebussaktører leie inn busser fra utlandet, lovlig, men som ikke ville blitt godkjent etter norske krav. Denne kan da, slik regelverket er i dag, brukes gjennom hele russetida, sier Tanja Loftsgarden, avdelingsleder i Trygg Trafikk.