Da Porsche Boxster og Cayman ble introdusert i fjerde generasjon, fikk den boxermotorer med fire sylindre, noe som ikke har skjedd siden 1976 med 912 og 914.
Men nå er de tilbake med seks sylindre igjen. Det skjer når Porsche erstatter den lukkede Cayman GT4 og den åpne Spyder.
Begge leveres med en helt nyutviklet høyturtalls selvpustende fireliters boxer-sekser med 420 hester som den henter ut på høye 8000 omdreininger.
Det er 35 hester mer enn forrige GT4. Dreiemomentet på 420 newtonmeter (ja!) hentes også ut mellom relativt høye 5000 og 6800 omdreininger.
Det er greit å minne om at nye 911 Carrera S bare har en 3-liter, men med dobbeltturbo, som gjør at effekten allikevel blir høyere, nærmere bestemt 450 hk.
Manuelt gir
Mange vil nok bli overrasket over å finne et H-mønster på girkassa i disse automat-tider, for her finner du en 6-trinns manuell kasse.
Begge klarer 0-100 på 4,4 sekunder, mens toppfarten er høyere på GT4. Spyder klarer 301 km/t, mens GT4 klarer 304 km/t.
Av mer akademisk interesse kan det nevnes at forbruk ved blandet kjøring er oppgitt til 1,09 liter på mila etter den gamle NEDC-normen. Den særegne boxerlyden som ikke ligner noe annet, skal ikke være blitt påvirket, selv om det har tilkommet et partikkelfilter i eksosanlegget.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger