Hva er det Mercedes endelig har fått til? Jo, å kombinere det voldsomme dreiemomentet på 1.000 newtonmeter som produseres av deres V12-biturbomotor, med en syvtrinns girkasse i stedet for den nærmest antikke femtrinnskassen de brukte tidligere.
Denne kombinasjonen har première i den helt nye Mercedes-juvelen, SL 65 AMG.
Ny konge
Vi trodde det var flaggskipet vi beskuet i Genève nylig da Mercedes viste sin SL 63 AMG med den biturbomatede 5,5-liters V8-motoren under panseret. Vi omtalte den ganske nylig, og kunne blant annet konstatere at den er blitt hele 340.000 kroner rimeligere.
Men vi tok feil. Mercedes hadde spart unna den virkelige godbiten, og den skal snart avdukes på bilutstillingen i New York. Mercedes-Benz har nemlig fortsatt å utvikle og finpusse sin fabelaktige V12-motor som tradisjonelt befinner seg i de råeste AMG-modellene - 65 AMG.
Oppgradert drivlinje
Hvordan flytte to tonn fra 0 til 100 på fire sekunder blank? Det vil si gi den store og tunge GT-roadsteren ytelser som en supersportsbil? Ved å gi bilen tilstrekkelig med krefter samt muligheten til å utnytte dem, selvfølgelig.
Motoren har altså 12 sylindre, og et slagvolum på seks liter. I sin grunnutførelse er den hentet over fra forrige generasjon, men den har fått en oppgradering, blant annet med to nye turboladere og ny eksosmanifold. Toppeffekten er 630 hestekrefter, og som nevnt har den et dreiemoment på 1.000 newtonmeter.
Speedshift-girkasse

Den store nyheten er imidlertid at motoren nå kombineres med AMG Speedskift-girkassen, som har syv trinn og kombinerer en momentomformer av siste generasjon med en såkalt dobbeltkløtsjfunksjon. Kreftene i den nye SL-toppversjonen kan dermed utnyttes mer effektivt enn hva som var tilfelle i forgjengeren.
Girkassen kommer med fire programmer. "Controlled Efficiency" (C) muliggjør relativt økonomisk kjøring på transportetappene, men man kan også velge de mer dynamiske programmene Sport (S), Sport plus (S+) og Manuell (M).
Dermed klarer den nye AMG-modellen sprinten fra 0 til 100 på imponerende fire sekunder. Toppfarten er begrenset elektronisk til 250 kilometer i timen - men skulle man få til å fjerne sperren, ville den minst klare 320. Speedometeret er for øvrig satt opp til 360 km/t.
Mer nøysom
Mercedes SL 65 AMG har, som de andre SL-modellene, fått sitt forbruk redusert samtidig som ytelsene er forbedret. 1,16 liter per mil i normforbruk er selvsagt et anselig tall, men høyst respektabelt i forhold til vekt og ytelsespotensial. Forgjengeren trengte for øvrig 1,4 liter per mil... Innsparingen skyldes i det vesentlige to forhold: Den ene er en kraftig vektreduksjon på 170 kilo, den andre er den tidligere nevnte introduksjonen av den mer effektive girkassen.
En stor del av vektreduksjonen kommer av at karosseriet, som på SLS AMG, er i aluminium, mens forgjengeren var av stål.
Foreløpig har vi ikke pris eller introduksjonsdato for Norge, men følger dette opp etterhvert. Vær advart: I Tyskland koster den 1,8 millioner kroner før ekstrautstyr.
Bilen presenteres for publikum på bilmessen i New York i april.