Det er Reuters som i natt skriver at elbilprodusenten Tesla tilbakekaller hele 15.036 Tesla Model X i Nord-Amerika, på grunn av et potensielt problem som kan føre til at servostyringen ikke fungerer. Uten denne funksjonen er det vanskeligere å styre bilen, og det kan øke risikoen for å krasje, skriver nyhetsbyrået.

Uber i 37 ulykker med selvkjørende biler
Torsdag morgen bekrefter Tesla Norge overfor Dinside at 1000 Model X også blir tilbakekalt i Norge, av samme årsak.
- Dette er et klart mindretall av de bilene som er registrert i Norge. Feilen gjelder kun Tesla Model X-biler produsert før midten av oktober, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland til Dinside.
I Nord-Amerika er det totalt tilbakekalt 14.193 biler i USA og 843 biler i Canada. Det er flere Model X enn det som totalt er registrert i Norge (13.143) siden bilen ble lansert her i 2016, men færre enn antallet som ble registrert av rekordbilen Model 3 i 2019 (15.683).
Tesla Model X-salget i Norge
2020* | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 |
18 | 1.966 | 4.981 | 4.748 | 1.430 |
Tabellforklaring: *2020-salget er til og med januar.
Venter på deler
Tesla Norge har ennå ikke begynt å kalle tilbake de bilene som potensielt er rammet av feilen.

En Tesla utenom det vanlige
- Vi venter på deler, før vi kontakter eiere for å sette opp service for å fikse dette, sier Sandvold Roland.
- Hvor lang tid vil det ta?
- Vi venter på nøyaktig informasjon. Det blir derfor feil å gå ut med dette nå. Det skal imidlertid ikke ta lang tid.
Korrosjonsproblemer
Faren ligger i at aluminiumsbolter, som fester den elektriske servomotoren til girhuset, kan korrodere, og dermed ødelegge og forårsake reduksjon eller fullstendig tap av servostyringshjelpen, sier National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) og Transport Canada i en uttalelse.

Glem Skoda Vision iV
Ifølge en uttalelse fra Tesla har de observert en overdreven korrosjon på boltene, på de berørte SUVene, og at det først og fremst gjelder i områder med veldig kaldt klima hvor det brukes veisalt.
Den amerikanske elbilprodusenten uttaler at de ikke er kjent med skader eller kollisjoner relatert til servostyrings-feilen.
Det skal likevel sees som trygt å fortsette å kjøre bilene, før problemet blir løst. Tesla vil ifølge Reuters nå benytte en korrosjonsforebyggende tetningsmaskin i alle berørte Model X-SUVer, for å seinere kunne bruke elbilene i kaldt klima igjen.

Mener Volvo «jukser» med rekkevidden
- I verste tilfelle vil servostyringen bortfalle. Det medfører at rattet blir tyngre å svinge i parkeringshastighet, sier Even Sandvold Roland.
- Så det er ingen stor sikkerhetsrisiko forbundet med feilen?
- Nei. Bilene er helt trygge å kjøre i mellomtiden.
I mars 2018 tilbakekalte Tesla hele 123.000 Model S-kjøretøy over hele verden, for utskiftning av et liknende problem. Den gangen ble minst 11.000 norske Tesla-eiere rammet.
