Det er EUs Rapex-system (Rapid alert system for dangerous non-food products) som melder dette. Det er en svakhet i en styreknute som gjør at den kan ryke eller bli deformert under høy belastning. Det vil igjen føre til at redusert stabilitet, tap av kontroll over bilen og økt risiko for ulykker, ifølge Rapex
Totalt kaller Tesla tilbake 23 437 Model Y for kontroll og eventuelt utskifting av deler i styringen. De berørte bilene er produsert mellom 16. juni 2020 og 10. november 2021 – alle ved Teslas fabrikk i Kina. Det er også herfra alle norske Model Y kom fra starten og fram til Tesla åpnet sin nye fabrikk i Berlin i Tyskland for noen uker siden.

Her ødelegger du batteriet
8300 biler i Norge
Vi har spurt Tesla Norge om hvor mange biler som er berørt i Norge? Om de starter de planlegger å kalle bilene tilbake på verksted? Og om de har opplevd noen problemer med styringen på biler i Norge?

Vi har fått svar fra Tesla Norge som lyder som følger:
- Takk for henvendelsen. Tesla ønsker ikke å kommentere saken.
I perioden fra juni 2020 til utgangen av 2021, vet vi at det er registrert 8300 nye Tesla Model Y i Norge. Alle er produsert på fabrikken i Kina. Om alle disse bilene er berørt av tilbakekallingen, vet vi altså ikke. Det er vanlig ved slike tilbakekallinger at eierne får en e-post med innkalling til verkstedet. Vi vet at Tesla også har en egen side (Tesla VIN Recall Search), der eierne selv kan legge inn det såkalte VIN-nummeret på bilen for å sjekke om den er berørt av tilbakekallingen.