Tilbakekalt ni ganger

På listen over biler med flest tilbakekallinger i fjor, finner vi flere modeller fra Peugeot og Citroën. To modeller måtte sjekkes for ni forskjellige feil.

IKKE FERDIG SKRUDD SAMMEN: I fjor hadde 17 bilmodeller fem eller flere tilbakekallinger til verksted for å sjekke og utbedre feil, sier en oversikt fra EUs Safety Gate. Feilene har ofte med sikkerhet å gjøre. Foto: TÜV Reihnland
IKKE FERDIG SKRUDD SAMMEN: I fjor hadde 17 bilmodeller fem eller flere tilbakekallinger til verksted for å sjekke og utbedre feil, sier en oversikt fra EUs Safety Gate. Feilene har ofte med sikkerhet å gjøre. Foto: TÜV Reihnland Vis mer
Publisert

I fjor påla EUs Safety Gate bilprodusentene å ta 249 bilmodeller tilbake til verksted for å sjekke og utbedre mulige feil. Dette er en god del flere enn i 2022.

De aller fleste feilene hadde med risiko for personskader, feil som kan gjøre bilen usikker i trafikken eller skade miljøet.

To bilmodeller hadde alene hele ni tilbakekallinger i 2023. Det var Peugeot 208 og DS7 Crossback. I tillegg har Peugeot 308 og 3008 åtte tilbakekallinger hver. Fjoråret ble med andre ord ikke noe godt år for de franske bilmodellene.

I 2022 var det Mercedes-Benz som toppet statistikken.

Dette er feil

Når det gjelder Peugeot 208, som var bilen med aller flest tilbakekallinger i 2023, strekker feilene seg fra mulig lekkasje i bremsekraftforsterker på årsmodellene 2017 til 2020, som igjen kan føre til dårlige bremser, til feil montert innvendig del på a-stolpen på 2022-modellen som kan løsne å skade passasjeren når sidekollisjonsputa utløses i en ulykke. Bare for den eldste modellen gjaldt tilbakekallingen over 350 000 biler.

TILBAKE NI GANGER: Peugeot 208 ble kalt tilbake hele ni ganger i fjor for sjekk og utbedring av mulige feil. Foto: Markus Pentikainen
TILBAKE NI GANGER: Peugeot 208 ble kalt tilbake hele ni ganger i fjor for sjekk og utbedring av mulige feil. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

SUV-en DS7 er bare solgt i et lite antall i Norge. Også her er det snakk om flere forskjellige mulige feil som er sjekket og eventuelt rettet. Noen av de ladbare hybridene har vært utsatt for varmgang i ladekabelen, mens andre har hatt mulig overoppheting av batteriet. I begge tilfeller har det vært varslet om mulighet for at brann kan oppstå.

Den fulle oversikten

På listen over bilmodeller som har mange tilbakekallinger, finner vi også Opel (7), Land Rover Range Rover (7), Mercedes C-klasse (6), Mercedes GLC (6) og Toyota ProAce City (6). Bilene fra Stellantis-gruppen (Citroën, Peugeot, DS og Opel) er med andre ord ikke alene om å ikke være helt ferdig testet og sammenskrudd når de kommer ut fra fabrikken.

TIPS: Vintervær kan føre til at hjulbuen fylles opp med snø og is, da kan være lurt å ta noen forholdsregler. Video: Berit B. Njarga / Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

Du finner en liste over hvilke biler og årsmodeller som er kalt tilbake i løpet av 2023 her. Her kan du også se hvilke feil og problemer som har gjort at bilene må tilbake på verksted.

Bra for kundene

I tillegg til disse tilbakekallingene som beordres av myndighetene, er det mange bilprodusenter som gjør oppdateringer av bilene sine «i det stille», mens de er inne til ordinære servicer. Det kan med andre ord være litt forskjellig praksis i hvordan produsentene håndterer disse varslene om mulige feil.

- Vi registrerer at bilprodusenter har ulik praksis på når og hvordan de velger å introdusere aksjoner på sine biler. Vi mener det er bra at Stellantis velger å adressere og gjennomføre både små og store oppdateringer for å ivareta sikkerhet og kundens opplevelse av produktet. Det er heller ikke slik at alle disse aksjonene fører til en «tilbakekalling» av bilen. Tallene inneholder også oppdateringer som gjøres i forbindelse med ordinære service, sier Stein Pettersen, PR- og informasjonsdirektør i Stellantis Norge, til DinSide.