Fartsgrenser på norske veier

Tillater 120 kilometers fartsgrense

Vegvesenets utredning fra 2019 viser hvor lange veistrekninger som faktisk kan få denne fartsgrensa.

NY FARTSGRENSE: 120 km/t skal prøves ut på norske motorveier. Her fra E6 mellom Brumunddal og Moelv. Foto: NTB
NY FARTSGRENSE: 120 km/t skal prøves ut på norske motorveier. Her fra E6 mellom Brumunddal og Moelv. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Stortingsflertallet går med på et prøveprosjekt med en fartsgrense på 120 kilometer i timen på enkelte veistrekninger.

Frp fikk torsdag med seg regjeringspartiene Høyre, KrF og Venstre, sammen med Arbeiderpartiet, på å prøve ut en fartsgrenseøkning fra 110 til 120 kilometer i timen på veistrekninger som Statens vegvesen og selskapet Nye Veier kan peke ut, skriver NTB.

Frp mener blant annet at E18 i Bamble i Telemark, E18 ved Tvedestrand i Agder og E6 mellom Oslo og Mjøsregionen kan være aktuelle strekninger for 120-grense.

Forslaget skal formelt stemmes over i Stortinget 14. juni.

110 kilometer med eksisterende vei

Vegvesenets rapport Utredning av 120 km/t som fartsgrense på motorveger fra 2019, viser at 110 kilometer av det som fins av eksisterende veier kan få 120 kilometers fartsgrense. Dette er strekninger som tilfredsstiller de geometriske parameterne som kreves for en høyere fartsgrense.

Vi har bedt vegvesenet om en kommentar på hvilke veistrekninger det kan bli snakk om som kan få den nye fartsgrensa.

- Det vil vi se på når vi får oppdraget fra samferdselsdepartementet, skriver pressesjef Kjell Bjørn Vinje på SMS til Dinside.

Rapporten sier videre at eksisterende veier hvor fartsgrensen skal heves, vil det være nødvendig å gjøre noen mindre tiltak for å ruste vegene for dette, spesielt på grunn av at kravene til sikring mot utforkjøring og bredde på tilgivende sideterreng blir skjerpet med høyere fart. De estimerer at dette vil koste 2 millioner kroner per kilometer vei.

Flere ulykker

Utredningen fra vegvesenet viser også en potensiell økning i antall ulykker, både personskadeulykker og dødsulykker.

De viser til endringen av fartsgrensene i Sverige i 2008 fra 110 til 120 km/t på motorveier i Sverige. «Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har analysert hvordan dette påvirket ulykkessituasjonen . Konklusjonen deres er at hyppigheten av personskadeulykker sannsynligvis stiger med omtrent 10 prosent».

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer