Videresalg av elbiler med fortjeneste

Tjener gode penger på «brukte» elbiler

Bruktbilforhandlere og privatpersoner kan tjene gode penger på de lange elbil-ventelistene.

SPEKULERER I BRUKTE ELBILER: Markedsplassen Finn.no bugner av annonser for ettertraktede elektriske biler. Illustrasjon: Finn.no/Øystein Fossum
SPEKULERER I BRUKTE ELBILER: Markedsplassen Finn.no bugner av annonser for ettertraktede elektriske biler. Illustrasjon: Finn.no/Øystein Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

«En manns død, en annens brød». Lange ventelister på ettertraktede elbiler gjør at mange velger å spekulere i salg av nye biler.

Dinside har tidligere blant annet skrevet om personer som har forsøkt å tjene oppimot 125 prosent på å videreselge «folkeelbilen» Hyundai Kona, på markedsplassen Finn.no. Vi så fenomenet aller første gang etter at Opel introduserte sin Ampera-e for om lag to år siden.

De som har stilt seg tidlig i køen, og som mottar bilen før alle andre, har plutselig et meget attraktivt produkt for hånden. Og på det frie markedet er det som kjent tilbud og etterspørsel som gjelder ...

Fem biler med venteliste

Dinside har tatt en liten kontroll av elbilannonsene på Finn.no. Vi har da valgt å se bort fra elbiler som Nissan Leaf, Hyundai Ioniq EV, VW e-Golf, BMW i3, Kia Soul EV og Tesla Model S og X - da disse modellene er relativt enkle å få tak i.

De elbilene vi har sett nærmere på er:

  • Audi e-tron - helt fersk på markedet, mange på venteliste
  • Hyundai Kona - fersk på markedet, har slitt med leveringene
  • Jaguar I-Pace - relativt fersk på markedet
  • Kia e-Niro - helt fersk på markedet, har lange ventelister
  • Opel Ampera-e - to år på markedet, men har slitt med leveringene

Kia sist i rekken

Da Dinside foretok annonsesøket for Kias populære e-Niro lå det åtte bruktbiler ute på markedsplassen. Det tilsvarer imidlertid hele 10,4 prosent av alle Kia e-Niro som er registrert her i landet (77).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer