To nye fra BMW

Skal vi kalle dem bil eller motorsykkel?

To nye fra BMW
Publisert
Sist oppdatert

Tenk deg en BMW med 6-sylindre i rekke, et slagvolum på 1.649 ccm, og 160 hestekrefter. Det er nærliggende å tro man snakker om en sprek småbil, men nei da. Dette er BMW sine to nye motorsykler, K1600 GT og K1600 GTL.

Se video lenger ned.

6 sylindre på en sykkel?

I fjor høst viste BMW frem sin Concept 6, som ga de første signalene om at det var en ny 6-sylindret rekkemaskin på vei. I ettertid er den blitt mye omtalt, og her er altså resultatet. Fordelen med en rekkemotor på en motorsykkel er nær sagt selvskreven, så lenge man nesten sitter overskrevs på motoren mesteparten av tiden. At en rekkesekser i tillegg faller en BMW-entusiast naturlig til hjertet, kommer heller ikke som en bombe.

Slankekrigen

Et viktig tema for BMW har vært slanking. Motoren er med sine 55,5 cm den smaleste sekseren noensinne, uansett produsent, og vekten er holdt nede på respektable 102,6 kg, hvilket i følge BMW er den letteste rekkesekseren som finnes i klassen motorer over 1000 ccm. Når resten av syklene er lette konstruksjoner i tillegg, så er vekten på K1600 GT 319 kg, og GTL veier 348 kg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer