Test Polestar 2 og Kia EV6

To stjerner på vintervei

Polestar 2 og Kia EV 6 er to av de mest populære elbilene i Norge. Vi har satt bilene på prøve under tøffe vinterforhold.

TØFFE TESTER: Hvert år kjører vi de mest populære elbilene gjennom tøffe vintertester. Nå har vi sett nærmere på hva Polestar 2 til venstre og Kia EV6 til høyre duger til når temperaturen dropper godt under null og snøen laver ned. Foto: Mirva kakko
TØFFE TESTER: Hvert år kjører vi de mest populære elbilene gjennom tøffe vintertester. Nå har vi sett nærmere på hva Polestar 2 til venstre og Kia EV6 til høyre duger til når temperaturen dropper godt under null og snøen laver ned. Foto: Mirva kakko Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I sine skryte-brosjyrer sier ikke produsentene mye om hva deres elbiler duger til når gradestokken kryper ned mot minus 15 og snøen laver ned.

Sammen med det finske magasinet Tekniikan Mailma har vi de siste årene kjørt de mest populære elbilene gjennom et to ukers omfattende test-program nord i Finland. Vi vil få svaret på hva de duger til når forholdene er som vanskeligst på norske vinterveier. Terningkastene vi gir bilene er i stor grad basert på prestasjonene under disse tøffe forholdene.

Polestar 2 – komfort på vintervei

Polestar 2 er bygget med mye av den samme teknologien som elektriske Volvo XC40. Den kommer i to varianter, der den billigste har forhjulstrekk og et batteri på 69 kWt som skal gi en rekkevidde på 470 kilometer og en pris fra 379 000 kroner.

Vi har testen den dyrere utgaven med firehjulstrekk, 78 kWt batteri og en oppgitt rekkevidde på 480 kilometer. Prisen starter på 459 000 kroner.

TERNINGKAST SEKS: For prestasjonene på vinterføre får Polestar 2 terningkast seks, Godt lys, god varme og sikre kjøreegenskaper trekker opp. Foto: Mirva kakko
TERNINGKAST SEKS: For prestasjonene på vinterføre får Polestar 2 terningkast seks, Godt lys, god varme og sikre kjøreegenskaper trekker opp. Foto: Mirva kakko Vis mer

Rask varme

Med at navn som refererer til Nordstjernen, bør vinteregenskapene til Polestar 2 helst være svært god. Det er de.

Vi kjenner igjen egenskaper fra søskenbarnet Volvo XC40: Godt varmeapparat og god firehjulstrekk, som gjør dette til en sikker og komfortabel bil å kjøre på vinterføre.

Polestar 2 får toppkarakteren 10 både for oppførsel i kritiske situasjoner på glatt føre og for veigrep og framkommelighet.

Med en utetemperatur på minus 12 grader tok det bare litt over ni minutter før det var 15 grader varmt i kupeen. Dette er et av de beste varmeapparatene vi har testet. Bilens såkalte Pixel hovedlys (ekstrautstyr) gir svært godt nærlys og fjernlys.

Rekkevidden i kulde

Men det er fortsatt rom for noen forbedringer: Selv med varmepumpeteknologi, er forbruket i kulde relativt høyt. Det går ut over rekkevidden. I en temperatur som gikk fra minus 4 til minus 15 grader under testen, klarte Polestar 297 kilometer før batteriet var tomt.

Med andre ord et relativt stort avvik i forhold til det fabrikken oppgir. Når det gjelder kjørekomforten, så er testernes konklusjon klar: Dersom vi skulle velge bilen vi helst ville kjøre en lang tur på vinterveier, vil Polestar vært øverst på listen.

Kia EV6 – mange utgaver

Kia EV6 er en bil som mange kunder står i kø for å kjøpe. Kia har hatt problemer med å levere nok biler, blant annet på grunn av mangel på databrikker på fabrikken i Korea.

I likhet med Polestar 2, har du valget mellom tohjulsdrift og firehjulstrekk på. Den rimeligste utgaven koster fra 471 000 kroner, har bakhjulstrekk og et batteri på 58 kWt. Det skal kunne gi en rekkevidde på 394 kilometer. Vi har testet den dyrere utgaven med firehjulstrekk og et 77 kWt batteri med en oppgitt rekkevidde på 506 kilometer. Prisen starter på 532 000 kroner.

Våre tester og målinger

TestPolestar 2Kia EV6
VÅR REKKEVIDDE I KULDE km297326
VÅRT FORBRUK I KULDE kWt/100 km2528
VARME I KUPEEN karakter98
HOVEDLYS karakter98
VEIGREP/FRAMKOMMELIGHET karakter1010

Rekkevidde og forbruk er målt på landevei i temperatur fra - 4 til til - 15 grader. Utetemperatur i varmetesten var -12 grader – målt antall minutter til 15 og 23 grader i kupen. Nær- og fjernlys er testet i laboratorium. Alle bilene har like Nokian piggfrie vinterdekk

Går langt i kulda

Vår vintertest avslører at EV6 har grunnlaget for en super vinterbil. Kia er en av de mest energi-effektive bilene vi har testet og gir lengre rekkevidde enn Polestar 2 under vinterkjøring.

I en temperatur som gikk fra minus 4 til minus 15 grader klarte EV6 326 kilometer før batteriet var tomt.

Selv om den er nøysom med strømmen, gir bilen rask og god varme i kupeen. Med en utetemperatur på minus 12 grader, tok det 12 minutter før det var 15 grader i kupeen.

Dette er litt tregere enn Polestar, men raskere enn de fleste andre elbilene vi har testet.

TERNINGKAST FEM: Mye plass, god varme og lavt strømforbruk i kulde er svært positive egenskaper hos Kia EV6. Et par forhold trekke litt ned. Foto: Mirva Kakko
TERNINGKAST FEM: Mye plass, god varme og lavt strømforbruk i kulde er svært positive egenskaper hos Kia EV6. Et par forhold trekke litt ned. Foto: Mirva Kakko Vis mer

Bilen har bra veigrep og føles sikker i kritiske manøvrer. På dette punktet får EV 6 toppkarakteren 10. Det eneste testerne setter et minus ved er litt treg styrerespons.

Ladetrøbbel i kuld

EV6 mister terningkast seks på grunn av noen uferdige detaljer: Ladeporten fryser lett fast i kulde og prosedyren for forvarming av batteriet krever et eget studium.

Bilen har som en av få et 800 volts elektrisk anlegg og kan lynlades med opptil 240 kilowatt.

I sommertemperaturer går ladingen raskere enn på de fleste andre elbiler. Fabrikken lover 100 kilometer på under fem minutter. I vår vintertest gikk ladingen betydelig tregere, med flere avbrudd.

Forhåpentligvis har Kia klart å rette på noe av dette. Fabrikken har blant annet gjort en oppgradering som kan forhåndsvarme batteriet automatisk når du nærmer deg en ladestasjon du har plottet inn i navigasjonsanlegget.

LADING I KULDE: Rask lading er viktig for de fleste som skal kjøpe elbil. Kia EV6 lader svært raskt i sommervarme, men betydelig tregere i kulde. Polestar 2 har det høyeste strømforbruket i kulde i vår test. Foto: Mirva Kakko
LADING I KULDE: Rask lading er viktig for de fleste som skal kjøpe elbil. Kia EV6 lader svært raskt i sommervarme, men betydelig tregere i kulde. Polestar 2 har det høyeste strømforbruket i kulde i vår test. Foto: Mirva Kakko Vis mer

Vinner på det praktiske

Når det gjelder det praktiske innholdet i de to testbilene, vinner Kia med god margin. Den er ti centimeter lenger enn Polestar 2, noe som gir bedre plass i baksetet.

Her sitter både barn og tre voksne svært godt. I tillegg har den et bagasjerom på 520 liter, mot Polestars 405 liter. For en familie med barn utgjør dette en betydelig forskjell.

Bakseteplassen er bra også i Polestar, men den er bygget på den samme plattformen som fossilbilene med en langsgående mellomaksel-tunnel som stjeler noe av benplassen.

Begge bilene kan trekke tunge tilhenger – Polestar på 1500 kilo og Kia på hele 1600 kilo. Det er mye til elbiler å være.

Tekniske data

DataPolestar 2 Long Range DualKia EV6 AWD
Pris fra kr455 000,-532 000,-
Lengde/bredde/høyde cm4,61/1,86/1,484,70/1,89/1,55
Egenvekt kg21132042
Nyttelast kg412413
Bagasjerom lit.405520
Tilhengervekt kg15001600
Motor kW/HK300/408239/325
Dreiemoment NM660605
Aks 0-100 km/t sek.4,75,4
Toppfart km/t205185
Batteri kWt78,077,4
Rekkevidde km480506
Oppgitt forbruk kW/t 100 km19,517,2
Maks. ladehastighet kW155240
DrivhjulFirehjulstrekkFirehjulstrekk
Fabrikkgaranti år/km5/ 100 0007/160 000
Batterigaranti8/160 0007/160 000

Kilde: Fabrikkdata – Opplysningsrådet for veitrafikken.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer