I sine skryte-brosjyrer sier ikke produsentene mye om hva deres elbiler duger til når gradestokken kryper ned mot minus 15 og snøen laver ned.
Sammen med det finske magasinet Tekniikan Mailma har vi de siste årene kjørt de mest populære elbilene gjennom et to ukers omfattende test-program nord i Finland. Vi vil få svaret på hva de duger til når forholdene er som vanskeligst på norske vinterveier. Terningkastene vi gir bilene er i stor grad basert på prestasjonene under disse tøffe forholdene.
Polestar 2 – komfort på vintervei
Polestar 2 er bygget med mye av den samme teknologien som elektriske Volvo XC40. Den kommer i to varianter, der den billigste har forhjulstrekk og et batteri på 69 kWt som skal gi en rekkevidde på 470 kilometer og en pris fra 379 000 kroner.
Vi har testen den dyrere utgaven med firehjulstrekk, 78 kWt batteri og en oppgitt rekkevidde på 480 kilometer. Prisen starter på 459 000 kroner.
Rask varme
Med at navn som refererer til Nordstjernen, bør vinteregenskapene til Polestar 2 helst være svært god. Det er de.
Vi kjenner igjen egenskaper fra søskenbarnet Volvo XC40: Godt varmeapparat og god firehjulstrekk, som gjør dette til en sikker og komfortabel bil å kjøre på vinterføre.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger