Mini og MG

To tøffe elbil-nyheter

Aceman blir den første elektriske SUV-en til Mini. Sammen med MGs nye modell 4, treffer de norske bilkjøpere midt i hjertet.

UTEN MOMS: Er det noe norske bilkjøpere er mer glad i enn en SUV, så er det en SUV med elektrisk drivverk. Nye Mini Aceman og MG4 er spennende også fordi de er i prisklasser som treffer mange og som ikke straffes med moms fra 1. januar. Foto: Mini
UTEN MOMS: Er det noe norske bilkjøpere er mer glad i enn en SUV, så er det en SUV med elektrisk drivverk. Nye Mini Aceman og MG4 er spennende også fordi de er i prisklasser som treffer mange og som ikke straffes med moms fra 1. januar. Foto: Mini Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mini-sjef Stefanie Wurst fortalte i fjor at Mini heretter bare skal fokusere på elektriske biler. Etter 2025 skal det ikke lenger lanseres nye biler med forbrenningsmotor. Mini Cooper SE er så langt fabrikkens eneste elbil og salget har vært noe begrenset på grunn av et lite batteri og ganske kort rekkevidde.

Med Concept Aceman viser Mini et helt nytt designspråk. I tillegg er dette den første crossover-modellen til merket. Med andre ord ikke en vaskeekte SUV, men en krysning mellom en vanlig personbil og SUV. Til tross for at den får et helt nytt designspråk, er det ingen tvil om at dette er en Mini.

Gokart-følelsen

Bilen har fire dører og plass til fem personer. Mini skryter også av at den har et stort bagasjerom. Det er imidlertid begrenset hvor stort det kan bli i en bil som ikke er mer enn litt over fire meter lang.

NOE HELT NYTT: Aceman viser det nye designspråket som skal gå igjen i alle de elektriske bilene som Mini nå kommer med. Likevel er det ikke vanskelig å se slektskapet med dagens Mini. Foto: Mini
NOE HELT NYTT: Aceman viser det nye designspråket som skal gå igjen i alle de elektriske bilene som Mini nå kommer med. Likevel er det ikke vanskelig å se slektskapet med dagens Mini. Foto: Mini Vis mer

- Aceman viser et glimt av en helt ny bil som skal fylle gapet mellom Mini Cooper og Mimi Countryman i vår framtidige bilpark som blir helt og holdent elektrisk. Bak rattet vil du likevel få den gode gokart-følelsen Mini er kjent for, sier Mini-sjef Wurst.

Lengre rekkevidde

Hun røper foreløpig ikke noe om de tekniske bitene i den nye bilen, men det er trolig snakk om at den får et batteri på mellom 40 og 50 kWt. Det vil igjen kunne gi bilen en rekkevidde på 35 til 40 mil. Om bilen bare får forhjulstrekk, eller om den også kommer med firehjulstrekk, er usikkert. Kanskje får vi vite mer når bilen vises offentlig for første gang på en spillmesse i Køln 23. august.

For folk flest

KOMMER SNART: MG 4 er snart klar for lansering. Foto: MG
KOMMER SNART: MG 4 er snart klar for lansering. Foto: MG Vis mer

Mens vi må vente litt på Mini Aceman – trolig minst ett år - er nye MG4 snart klar for lansering i Norge. Også dette er mer en crossover enn en tradisjonell SUV. Med 4,29 meter fra støtfanger til støtfanger – noen centimeter kortere enn ZS EV som er bestselgeren til MG i dag - er den litt større enn Mini. Det betyr også et større bagasjerom. Nissan Leaf og VW ID.3 blir typiske konkurrenter.

Rekkevidde 45 mil

Med et batteri på 64 kWt, får toppmodellen av MG4 en rekkevidde på 45 mil. Den har en motor på 201 hester, noe som sørger for sportslige ytelser. En billigere utgave får en batteripakke på 51 kWt og en rekkevidde på 35 mil. Begge bilene har bakhjulsdrift som standard.

Den billigste utgaven starter på 319 000 kroner, mens du må pluss på rundt 30 000 kroner ekstra for en bil med den store batteripakken.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer