Vi er blitt vant til stadig sprekere biler i Norge, spesielt etter at vi la om avgiftene i mer miljøvennlig retning. Hurra, nå får vi både bedre miljø OG sprekere bil.
Det er først og fremst elektrifiseringen som står for effekt og dreiemoment. Elbilene er superbiler, raskt opp i fart, og de ladbare hybrid-SUV-ene har fått effekt vi fikk våte drømmer om å ha i sportsbilene våre for ti år siden.
Den ene etter den andre leverer 300 hester over disk for en halv million kroner, hvert fall nesten. Til og med fornuftige Toyota har 300 hestekrefter i RAV-4 på senhøsten.
Men sammen med bølgen av ladbare hybrider, dukket det opp noe så uvanlig som en sprek tradisjonell bensin-SUV i kompaktklassen. Tidligere hadde dens naturlige kamphaner vært tvillingen Audi SQ2, BMW X2 og AMG GLA 35, når den kommer.
Nå er det plutselig også Peugeot 3008 og Opel Grandland, som har en litt annen tilnærming til både effekt og drift på hjulene.
Det er i bunn og grunn bare frontfanger og bakfanger som skiller den fra ordinær T-Roc. Bilen har fått to ekstra kjølere som trenger luft, derfor er de karakteristiske kjørelysene erstattet med noen stående for å få plass til større luftinntak.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger