Det tok tid før Ford kom på banen med elektriske Mustang. Da den først kom til Norge for to år siden, ble den en suksess. Rett over nyttår ruller Fords neste elbil ut på norske veier. Den har det meste som skal til for å bli en storselger.
Explorer, som navnet blir, er for det første en SUV. Det elsker norske bilkjøpere. Den får dessuten en rekkevidde på 50 mil. Det er en magisk grense for mange som kjøper ny elbil i dag.
Du kan velge tohjulstrekk eller firehjulstrekk. I Norge er det trekk på alle fire nesten alle velger. I tillegg får Explorer en pris som ifølge Ford skal starte under 500 000 kroner. Den blir med andre ord momsfri.
Tesla tar alt
De fleste kriteriene for suksess er med andre ord til stede. Det største problemet for nye Ford Explorer er at den havner i et segment der slåsskampen om kundene er ekstremt stor.
Det vil si: I denne klassen for mellomstore SUV-er, er det Tesla Model Y som soper til seg stort sett alle som kjøper ny bil om dagen. I mars fikk 7 445 nordmenn utlevert sin nye Tesla Y. Nummer to på bestselgerlista var Toyota bZ4X med 1 076 biler.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger