Det tok tid før Ford kom på banen med elektriske Mustang. Da den først kom til Norge for to år siden, ble den en suksess. Rett over nyttår ruller Fords neste elbil ut på norske veier. Den har det meste som skal til for å bli en storselger.
Explorer, som navnet blir, er for det første en SUV. Det elsker norske bilkjøpere. Den får dessuten en rekkevidde på 50 mil. Det er en magisk grense for mange som kjøper ny elbil i dag.
Du kan velge tohjulstrekk eller firehjulstrekk. I Norge er det trekk på alle fire nesten alle velger. I tillegg får Explorer en pris som ifølge Ford skal starte under 500 000 kroner. Den blir med andre ord momsfri.

Fortviler: - Fryktelig useriøst
Tesla tar alt
De fleste kriteriene for suksess er med andre ord til stede. Det største problemet for nye Ford Explorer er at den havner i et segment der slåsskampen om kundene er ekstremt stor.

Det vil si: I denne klassen for mellomstore SUV-er, er det Tesla Model Y som soper til seg stort sett alle som kjøper ny bil om dagen. I mars fikk 7 445 nordmenn utlevert sin nye Tesla Y. Nummer to på bestselgerlista var Toyota bZ4X med 1 076 biler.
Kanskje blir Ford Explorer bilen som kan gjøre noe med dominansen til Tesla. Ford har ennå ikke offentliggjort alle data på bilen, men det er klart at den bygges på den samme plattformen som Volkswagen bruker i sine mellomstore elbiler.

- Elbilene punkterer oftere
På VW-plattform
Der har bilene med tohjulstrekk en 204 hesters motor på bakhjulene, mens bilene med firehjulstrekk har to motorer som til sammen gir 299 hester.
Batteripakken er på 82 kWt, noe som burde rekke godt til 50 mils kjøring på en sommerdag. Om Explorer får nøyaktig de samme prestasjonene, vet vi altså ikke ennå. Det Ford sier er at den nye bilen kan lades fra 10 til 80 prosent på 25 minutter.

Explorer er 4,46 meter lang, og dermed litt kortere en Ford Kuga som finnes i Norge i dag. Likevel har bilen et bagasjerom på 450 liter og flere mindre oppbevaringsrom inne i kupeen.
Godt utstyrt
Til sammenlikning er VW ID.4, som er bygget på den samme plattformen, 4,58 meter og Tesla Model Y 4, 75 meter lang.

Momsfrie rekkevidde-vinnere
Ifølge Ford Motor Norge, blir begge de to utgavene av bilen som kommer hit svært godt utstyrt.
Standard er blant annet elektrisk justerbare seter med massasjefunksjon, LED hovedlys, oppvarmet ratt, en lydplanke, en 14,6 tommers berøringsskjerm som kan heves og senkes og et såkalt Sync Move, som gjør at du kan personifisere interiøret i bilen.
Tøff konkurranse
Når det gjelder prisen, sier Ford foreløpig at Explorer vil starte på under 500 000 kroner. Det må den helt klart for å ha en sjanse mot konkurrentene.

En Tesla Model Y, som ser nesten en klasse større, koster fra 431 000 kroner i billigste versjon med tohjulstrekk men med litt kortere rekkevidde, Bilen med firehjulstrekk og lang rekkevidde, som stort sett alle nordmenn kjøper, koster fra i overkant av 500 000 kroner. VW ID.4 koster fra 485 000 kroner med bakhjulsdrift og rundt 560 000 med firehjulstrekk.
Ford Norge er med andre ord avhengig av å sette en god pris på Explorer dersom de ønsker å selge mange biler her hjemme.