Tollvesenet får blålys

Tollvesenet skal teste ut bruk av blålys på sine utrykningskjøretøy.

TOLLVESENET FÅR BLÅLYS: Finansminister Sigbjørn Johnsen og toll- og avgiftsdirektør Bjørn Røse er glade for prøveprosjektet med utrykningskjøretøy med blålys i Tollvesenet. Foto: Tollvesenet/Terje Heiestad
TOLLVESENET FÅR BLÅLYS: Finansminister Sigbjørn Johnsen og toll- og avgiftsdirektør Bjørn Røse er glade for prøveprosjektet med utrykningskjøretøy med blålys i Tollvesenet. Foto: Tollvesenet/Terje Heiestad Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Finansminister Sigbjørn Johnsen har gitt klarsignal for at Tollvesenet nå skal prøve ut en ordning med utrykningsstatus på enkelte av sine kjøretøy. Prøveprosjektet skal løpe over tre år, og innebærer at cirka 30 kjøretøyer vil bli utrustet til bruk som utrykningskjøretøyer.

Bilene vil være stasjonert i tollregion Øst-Norge, fra Svinesund og oppover på grensen mot Sverige. Grenseovergangene ved Ørje og Töcksfors er en del av dette området.

Bakgrunnen for beslutningen er at situasjonen ved grensen har blitt mer kompleks, med en stadig mer profesjonalisert smuglervirksomhet. Med utrykningskjøretøyer med blålys er målet at man vil kunne ta opp kampen mot disse på en tryggere og mer effektiv måte.

Utrykningsstatus innebærer at kjøretøy gis anledning til å fravike visse av vegtrafikk­lovens bestemmelser, men Finansdepertementet understreker at Tollvesenet ikke skal drive biljakt dersom kontrollobjekter ikke stopper på signal.

Politibilene får ny dekor

– Vi skal ikke drive biljakt

– Først og fremst handler det om sikkerhet, for tjenestemenn og for andre veifarende. Vi har kanskje et større behov for dette enn folk tror. Mye av kontrollen skjer i trafikken, og da har vi behov for å gi beskjed om at folk skal stoppe. Å gjøre dette uten blålys er vanskelig. En av måtene dette har vært gjort på, er for eksempel å vifte ut av vinduet med en lommelyktt med rødt lys på, forteller Eivind Kloster-Jensen, avdelingsdirektør i kontrollavdelingen i Toll- og avgiftsdepartementet til DinSide.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer