I mai omkom tolv personer på norske veier, noe som er tre flere enn i samme måned i 2018. Seks bilførere, en bilpassasjer, to motorsyklister, en mopedist og to syklister omkom i mai-trafikken i år.
Forrige måned var det 14 personer som omkom i trafikken.
Tallene skaper bekymring hos direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.
– Selv om trafikksikkerheten i Norge jevnt over blir stadig bedre, viser tallene fra måneden som har gått, at veien fortsatt er svært lang før visjonen om null omkomne og hardt skadde i trafikken kan realiseres, sier han.

- Flere elbiler løser ikke problemet
Mai-tallene skaper også uro for at trenden skal øke inn i sommermånedene, som historisk sett er den perioden i året med de høyeste tapstallene.
– Vi kjører gjerne mer og på steder som er ukjente for oss om sommeren. Det krever noe ekstra av oss som sjåfører. I tillegg er det langt flere motorsyklister og syklister ute på veiene. I sum skaper det mer komplekse trafikksituasjoner, sier Johansen.
Sommertrafikken
I en pressemelding oppfordrer Trygg Trafikk-sjefen alle som skal ut på veiene i sommer om å være særdeles bevisste på de individuelle handlingene som gjør sommeren til årets farligste sesong i trafikken.
– Sommermånedene betyr ofte høyere fart og mindre oppmerksomme sjåfører. I tillegg er det dessverre slik at rus bak rattet er en medvirkende årsak til mange tragiske hendelser på veiene i denne perioden. Som bilfører må du være like skjerpet og klar nå som i andre perioder – og rus hører ikke under noen omstendigheter hjemme bak rattet; det er livsfarlig for både deg og andre i trafikken, understreker han.
