Totalt gikk antall tilbakekallinger ned i fjor, sammenliknet med året før. Det viser en oversikt som car-recalls.eu har laget på bakgrunn av det bilprodusentene har rapportert inn til EUs Rapex-system (Rapid Alert system for dangerous products). Om tilbakegangen skyldes at kvaliteten i produksjonen av bilene er blitt bedre er likevel usikkert. Det er store forskjeller mellom de forskjellige merkene.
Mercedes-Benz på toppen, hadde 39 tilbakekallinger i fjor -ikke alle er relatert til brannfare. I 2021 hadde merket 67 tilbakekallinger, så utviklingen er uansett positiv. Peugeot hadde nest flest tilbakekallinger med 15, mens Volkswagen på tredje plass hadde 14.

- Ikke forsøk å slokke selv
Bra for eierne
Audun Hermansen, som er kommunikasjonsdirektør hos den norske importøren, kommenterer de mange tilbakekallingene til Mercedes-Benz slik:
- Vi er svært opptatt av å ta godt vare på kundene våre og gjennomfører ofte tilbakekallinger i forkant som et sikkerhetstiltak for å forhindre at feil oppstår. Vi kontakter kundene direkte og sørger for å sjekke og eventuelt utbedre det som eventuelt kan utvikle seg til feil. Tilbakekallingene våre kan være alt fra en skrivefeil i en digital brukermanual til mer omfattende saker, sier Hermansen.

Fare for brann
Det var fare for brann som var den vanligste årsaken til tilbakekallinger. Av totalt 209 modeller som måtte tilbake på verksted for å sjekke mulige feil, hadde altså 144 merkelappen «fare for brann». Det betyr at svært mange bilmerker var utsatt for dette.
Vi har tidligere skrevet om at 850 000 biler fra Mercedes-Benz kunne ha en lekkasje i en pumpe for kjølevæske, som igjen kunne føre til overoppheting i det elektriske systemet. De fleste modeller produsert mellom januar 2017 og oktober 2021 var berørt.

Brannfare i flere elbiler
Flere merker berørt
Et annet eksempel var da Peugeot måtte kalle tilbake 31 000 eksemplarer av 208 på grunn av mulig lekkasje fra en bensinslange, med påfølgende fare for brann.
I mars varslet Volkswagen-konsernet at de kalte tilbake 111 000 biler fra VW, Audi, Skoda og Seat, på grunn av at plastdekselet over motoren ikke var tilstrekkelig festet, kunne løsne og komme i kontakt med varme motordeler. Også dette kunne føre til brann.
Ford måtte kalle tilbake over 100 000 Kuga Hybrid på grunn av at olje kunne samle seg i dekslet under motoren og i spesielle tilfeller antennes og starte en brann i motorrommet.

Noen har null
Men det er også bilmerker som utmerker seg med få tilbakekallinger. Det viser at det er mulig å ha en god kvalitet på bilene allerede når de forlater fabrikken. Kjente og mye solgte merker som Mitsubishi, Nissan og Polestar, hadde bare en tilbakekalling hver. Subaru hadde null.
Det er bare tilbakekallinger som har med sikkerhet, helse og miljø som bilprodusentene er pålagt ved lov å melde inn til EU. Andre, mindre alvorlige defekter, kan produsentene utbedre ved spesielle service-kampanjer.

Kan plutselig stoppe
Alle bilene med feil
En detaljert oversikt over alle tilbakekallingene i 2022, hva som er problemet og hva en eventuell feil kan føre til på de forskjellige bilmodellene, finner du her på car-recalls.eu. Har du en bil som du mener kan ha en slik feil og som importøren ikke har varslet deg om, oppfordres du til å ta kontakt med forhandleren av bilmerket ditt.
Bilene med flest tilbakekallinger i 2022
Mercedes-Benz | 39 (67) |
Peugeot | 15 (16) |
Volkswagen | 14 (25) |
Toyota | 14 (12) |
Opel | 12 (19) |
Citroën | 11 (21) |
Ford | 10 (11) |
BMW | 8 (17) |
DS Automobiles | 8 (-) |
Kia | 7 (4) |
KIlde: Car-recalls.eu