Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic+ 2021

Totalt uoppnåelig!

Denne SUV-en på 2,3 tonn kjører fra sportsbilene, men det er ikke akkurat alle som har råd til den ...

UOPPNÅELIG: Om du ikke er stinn av gryn, må du nok nøye deg med å lese om og se bilder og videoer av Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic. Foto: Øystein B. Fossum
UOPPNÅELIG: Om du ikke er stinn av gryn, må du nok nøye deg med å lese om og se bilder og videoer av Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert

– Svigersønn ... kunne du svippet meg en tur til butikken ... ?

Det er et spørsmål som dukket opp under testperioden av Mercedes-AMG GLE 63 S - et vakkert villdyr av en SUV. Det er naturligvis vanskelig å si nei til svigerfar. Enda vanskeligere er det når svigerfar vil sitte på og vi har en brummende V8-motor og mer enn 615 hestekrefter til disposisjon.

Når man starter motoren smitter den fantastiske lyden momentant over i blodet, som starter å kile i kroppen ...

Detaljer. Foto: Øystein B. Fossum

Heftig akselerasjon

SUV-en til Mercedes-AMG er så sprek at den kan kjøre fra en mengde kompakte sportsbiler - også mange av de heftigste elbilene, som jo er kjent for heftig akselerasjon.

Og det er hovedsakelig det man betaler for - spesielt i avgifter. Totalt har man 634 hestekrefter (inkl. EQ-Boost, en elmotor på 22 hk) som flytter 2,3 tonn fra null til hundre på ekstreme 3,8 sekunder. Vi kan skrive under på at det merkes, når så mye vekt akselererer så raskt - selv om vi har gjort vårt ytterste for å holde oss i skinnet ...

Til sammenligning rekker elbilen Audi e-tron GT 100 km/t på 4,1 sekunder. Vi må faktisk over på mer påkostede Porsche Taycan- og Tesla-modeller for å finne elbiler som kan slå den tunge SUV-en ut fra lyskrysset.

Av ikke-elbiler bruker Porsche 718 Cayman 4,2 sekunder, mens også de fleste solgte 911 i Norge bruker mer enn AMG GLE 63 S. Ford Mustang GT - også med V8-motor - greier prestasjonen på 4,3 sekunder. Den påkostede Polestar 1 klokker inn på 4,2 sekunder.

Toppfarten er låst til 250 km/t, men det er naturligvis også mye mer enn nok.

Farlig?

Det unødvendig å spørre om det er nok krefter i AMG GLE 63 S. Faren er heller at det kan være for mange hester å kontrollere - selv om bilen er utstyrt med alle slags hjelpemidler - siden fristelsen til å dra på i tide og utide er stor.

Men egentlig er den en fryd å ratte. I alle kjøremodus ligger vi godt på veien, mens blodet hele tiden bruser av lykke. Adaptiv luftfjæring og AMGs Active Race Control (begge deler standard) bidrar begge til det.

VAKKER: Det er heller ikke mye å plukke på utseende til Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic. Foto: Øystein B. Fossum

Pris som svir

Men hvor mye må man egentlig tjene for å ha råd til Mercedes' luksuriøse SUV, begynner vi å spørre oss? Hvor lav levestandard må man tillate seg, for å kunne velge denne meget sportslige bensinslukeren, med gjennomsnitlig lønn?

Eller hvor mye må man vinne i Lotto?

Svaret på det siste er 2 499 324 kroner (inkludert ekstrautstyr). Da slipper du å bruke av oppsparte midler, for å få ferskeste Mercedes-luksus. For de aller, aller fleste av oss er denne bilen totalt uoppnåelig.

Ekstreme utslipp og avgifter

Men nå er det slik at man kan få en Mercedes-Benz GLE fra 880 000 kroner. Hvordan kan vår testbil bli nesten fire ganger så dyr?

Vel. Selv om super-SUV-en veier 260 kilo mindre (10 %) enn Mercedes-Benz GLE 350e (ladbar hybrid), er det på alle andre avgiftsparametere at AMG GLE 63 S er helt ekstrem.

For mens den ladbare hybriden har et godkjent WLTP-utslipp på 0,09 liter på mila, har «vår bil» et utslipp på 1,22-1,26 l/mil - et energiforbruk som er over 1200 prosent høyere! Når det kommer til CO2-utslippet er forholdet 21 vs 276-287 g/km - altså enda større forskjell.

Om du skulle låne deg til fant for en sports-SUV til nærmere 2,5 millioner kroner, så glem ikke driftskostnadene. Én ting er slitasje på dyre deler, en annen ting er det enorme drivstofforbruket.

Interiør. Foto: Øystein B. Fossum

Mange varianter og utstyr

GLE 350e er også utstyrt med nok hestekrefter (333), og gjør 0-100 km/t på 6,9 sekunder. Toppfarten er den samme på de to. En annen fordel med AMG-en (og lavere vekt) er dog at den har større bagasjerom, kan ta mer nyttelast (totalt 705 kg) og mer på hengeren (totalt 3500 kg).

I mellom disse modellene er det ellers flere GLE-varianter å velge mellom - inkludert coupe-versjoner. På veien opp mot to millioner kroner finnes en rekke bensin-, diesel- og hybridalternativer (bensin og diesel), samt forskjellige utstyrsnivå, som salgstallene viser de fleste velger foran AMG-versjonene.

BYTTER LOGO: Franske Renault bytter ut den gamle logoen sin til fordel for en ny diamant, på alle nye biler fra og med 2024. Video: Renault Vis mer

Ikke glem luksusen ...

Fra 2 181 900 kroner er Mercedes-AMG GLE 63 S en luksus-sports-SUV og kommer med det meste av utstyr, inkludert:

9G-tronic-gir, 21 tommer AMG-felger, nevnte luftfjæring, adaptive dempere og diverse AMG-utstyr (Drivers-pakke, Performance eksosanlegg, Track Pace), elektrisk bakluke, interiørlyspakke, led-kjørelys, navigasjon, automatisk klimaanlegg, parkeringspakke, trådløs mobillader, «widescreen cockpit», taktrekk i sort stoff og listverk i aluminium.

Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic

Motor:4-liter V8
Gir:9G-Tronic Automat
Drivstoff:Bensin
Drivhjul:4Matic-firehjulsdrift
Effekt:612 hk / 850 Nm
(inkl EQ Boost):634 hk / 1.100 Nm
Dreiemoment:850/2500 - 4500 Nm
Akselerasjon (0-100 km/t):3,8 sek.
Toppfart:280 km/t
Forbruk:1,2 l/mil (WLTP)
CO2-utslipp:276-287 g/km (WLTP)
Vekt:2420 kg
Mål (l/b/h):492/215/179 cm
Bakkeklaring:-
Akselavstand:299,5 cm
Dekk, standard:275/50R20
Tankvolum:85 l
Tilhengervekt:3500 kg
Bagasjerom:630/2055 l
Pris fra:2 181 900,-
Pris testbil:2 499 324,-

Kilde: Importøren/OFV

Merk at kvaliteten på mye av utstyret også befinner seg i ytterste premium-nivå. Vår bil - til 2,5 millioner kroner - har blant annet også denne luksusen å by på:

  • Elektriske seter med massasje og kjøling - og varme (naturligvis)
  • Kvalitetslyd fra et Burmester 3D surround-anlegg
  • Tempererte koppholdere
  • Velvære-program, med duft

Videre en del vanligere utstyr:

  • Panoramatak i glass
  • HUD (head up display, informasjon og data i frontruta)
  • Kjøreassistentpakke Plus
  • Oppgradert parkeringspakke og alarmpakke
  • 360-graders kamera
  • Elektrisk innfellbart hengerfeste
  • Varmekomfortpakke og varme i rattet
  • Nattpakke

Barnesetet stjeler noe plass fra føreren på 183 cm, men det er et ok kompromiss. Foto: Øystein B. Fossum

Plass og interiør

Det oser av kvalitet i interiøret - her er det ikke noe hard plast - men det er likevel lite som skiller denne fra de «rimelige» GLE-ene du ser på veien. Her er det god plass til en familie, hvor alle medlemmene - ung som gammel - vil sitte komfortabelt i stolene, med mulighet for både kjøling og varme.

Et stort og feilvendt barnesete vil alltid stjele plass fra framsetene, men i AMG GLE S 63 er det ikke helt ille - selv når vi plasserer barnesetet bak føreren på 183 centimeter.

Bagasjerommet er som vist i bildeserien nedenfor også imponerende. Med 630 liter til rådighet er det ikke vanskelig å pakke når familien skal ut på tur. Tar du ned ett, to eller tre seter (ja, her er det 40/20/40-deling) vil bagasjeplassen øke til opptil 2055 liter.

Bagasjeromsplassen er det ingenting å si på. På AMG-modellen har rommet vokst helt til 630 liter (Mercedes-Benz GLE har 490 l) med setene oppe. Legger du dem ned, åpenbarer det seg hele 2055 liter å stue bagasje og annet. 40/20/40-deling av setene er helt optimalt. Foto: Øystein B. Fossum

Konkurrenter og alternativet

Om du ikke har 2,2-2,5 millioner å avse på luksus-SUV-en til Mercedes-AMG, finnes det som nevnt rimeligere alternativer - både blant Mercedes' egen portefølje eller hos de tyske hovedkonkurrentene Audi og BMW (X5).

Men om du fjerner noen bokstaver, hestekrefter og litt av luksusen, kan du fortsatt få en GLE fra Mercedes. Da snakker vi som nevnt om Mercedes-Benz GLE, som har en startpris på godt under millionen.

Ladbare Mercedes-Benz GLE 350e koster altså ikke mer enn fra 880 000 kroner. Med diverse utstyr vil nok også den bikke over til sju siffer, men her vil den daglige økonomien forholde seg helt annerledes.

Testresultat

Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic+

Om noen trenger skyss noe sted? Undertegnede sier «JA!»

God plass og komfort
Sportsbil-sprek
Mye luksus

Dyr
Dyrt utstyr
Dyr i drift

Uoppnåelig

Oppsummert er det nær umulig å ikke anbefale denne bilen - om du har mye penger. Til alle som ikke har det sier vi «STYR UNNA». For man må enten ha ei veldig bra inntekt, en rik ektefelle, få mye i arv eller vinne en stor pengegevinst for å forsvare et kjøp av Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic.

Men for alle oss andre er dette en uoppnåelig bil. Vi må enten nøye oss med en Mercedes-Benz GLE eller trolig noe enda mer oppnåelig. Mercedes er nemlig ikke allemannseie, foruten på bruktmarkedet. Og slik vil de nok fortsatt ha det.

Men om svigerfar, svigermor eller noen andre trenger skyss noe sted? Undertegnede sier «JA!», hver gang, om jeg skulle være så heldig å ha en lignende bil til disposisjon.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer