Toyota Avensis blir luksushybrid

Avensis som Lexus blir merkets første eksklusivt dedikerte hybrid.

Lexus HS250h 2010
Lexus HS250h 2010 Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fra år 2000 og frem til i sommer var Lexus det mest solgte premium-bilmerket i USA - det var i juni i år BMW gikk forbi. Men dette viser at Toyotas luksusdivisjon har en helt annen posisjon i USA enn den har her i Europa.

Mange modeller

Så har de da også svært mange forskjellige modeller å by på, med tobokstavskombinasjoner som vi kjenner også her, som IS, GS, LS og RX - men også en hel del andre; ES, SC, GX og LX - samt HS.

Prius-systemet

Det er sistnevnte som nylig er kommet i salg i USA med den fulle betegnelsen HS 250h, og den er den første Lexus-sedanen som kun selges som hybrid. Den ble vist første gang på bilutstillingen i Detroit i januar. Den har samme Hybrid Synergy Drive system som Toyota Prius har, men i HS-modellen opererer den i kompaniskap med en firesylindret 2,4-liters bensinmotor som, i likhet med de andre forbrenningsmotorer i Toyota-konsernets hybrider, fungerer etter Atkinson-syklus som favoriserer effektivitet fremfor rå kraft.

0,67 l/mil

Kreftene burde imidlertid være tilstrekkelige for de fleste da samlet effekt fra kombinasjonen forbrenningsmotor/elektromotor når solide 190 hestekrefter. Samtidig bruker den nye Lexus-hybriden 30% mindre drivstoff enn den gjerrigste Lexusen til da. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,67 liter per mil (ca. 35 miles per US gallon), hvilket er ganske bra med bensinmotor og såpass med krefter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer