ROMA (DinSide Motor): Vi har prøvekjørt den første av trillingene Citroen C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo. Alle tre bilene bygges på samme fabrikk i Tsjekkia, og samtlige merker bygges på samme samlebånd. Hele 92 prosent av delene i bilene er helt like. Toyota har i all hovedsak utviklet bilen, men PSA (Citroen/Peugeot) har blant annet utviklet dieselmotoren som ikke kommer i Aygo før til neste år. Designet har også de forskjellige merkene gjort hver for seg.
Mini
Hvis transportbehovet er begrenset og det er en liten og rimelig bybil som står på agendaen, er denne bilen verdt å få med seg. Toyota Aygo er mye kortere enn for eksempel småbilen Nissan Micra, og ikke engang i Romas myldrende gatebilde føles Aygo klumpete. Den er rett og slett en perfekt bybil. Den kompakte størrelsen, den lette styringen og det oversiktlige karosseriet, gjør at selv mennesker med komplett angst for trange bygater bør føle seg trygge i denne bilen.
Plass til fire
Vi hadde problemer med å holde fordommene borte i forkant av prøvekjøringen av Aygo. De trange ytre målene burde tilsi at det ikke er plass til all verden på innsiden. Undertegnede med 1,96 meter på sokkelesten sitter meget bra foran til tross for at rattet ikke kan justeres i lengden. Takhøyden er god nok og bredden på kupeen er også bra. Med en normalhøy person foran kan det også sitte en normal voksen bak. Det er med andre ord en fireseter også i praksis, ikke bare i vognkortet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger