Dere tenkte kanskje at Toyota virkelig hadde kjørt på med noe innovativt, men det er altså ikke mer spektakulært enn at de har koblet automatkasse til en dieselmotor i Avensis. Dagens Avensis har ikke det, og hadde vi skrevet ut alle mailene med spørsmål fra lesere om akkurat dette, hadde vi druknet i papir. Nå kommer det automatkasse sammen med en 2,2-liters dieselmotor med 150 hestekrefter.
Det er lekkasjer til den spanske bilbloggen es.autoblog.com, som er kilden til dette.
Les også: Store bilder og mer om Avensis.
Motorprogrammet på Avensis
Toyota har selv ikke gått ut med hvilke motorer som kommer i Avensis, men vi har all mulig grunn til å tro at dette stemmer.
Oppdatert 16. sept. Forandringer står i kursiv.
Bensinmotorer:
1.6i Valvematic, 132 hk, sekstrinns manuell girkasse.
1.8i Valvematic, 147 hk, sekstrinns manuell girkasse.
1.8i Valvematic, 147 hk, Multidrive (Trinnløs girkasse med 7 programmerte trinn)
2.0i Valvematic, 152 hk, sekstrinns manuell girkasse.
2.0i Valvematic, 152 hk, Multidrive (Trinnløs girkasse med 7 programmerte trinn)

Dieselmotorer:
2.0 D-4D, 126 hk, sekstrinns manuell girkasse.
2.2 D-4D, 150 hk, sekstrinns manuell girkasse.
2.2 D-4D D-CAT, 150 hk, automatgir.
2.2 D-4D D-CAT, 177 hk, sekstrinns manuell girkasse.
Dieselmotorene som har tilleggsnavnet D-CAT er utstyrt med teknologi for å begrense Nox og partikkelutslippet.
Les også: Her er Toyotas billig-SUV
Hva mer kan vi vente?
Noe som er like spennende som diesel og automatgir, er firehjulsdrift. Vi regner med at det blir som i dag, at Avensis i Japan blir levert med firehjulsdrift og at Avensis for Europa ikke får det. Under avhør vi har hatt av japanske Toyota-ansatte tidligere, blir Avensis neppe en hybridbil. Toyota har sagt at de vil holde hybridteknologien eksklusiv i egne modeller, som Prius er et eksempel på i dag.
Det er fortsatt slik at Avensis kommer til Norge i februar, og at sedan og stasjonsvogn kommer samtidig.
Store bilder og mer om Avensis finner du i denne saken.