Helt siden 2008 har kollisjonsputer fra den japanske produsenten Takata skapt problemer for en rekke bilmerker. Innen utgangen av 2019 vil totalt 100 millioner biler i verden ha vært kalt tilbake for å bytte kollisjonsputer, ifølge Fortune Magazine, som har god oversikt over dette.

Airbag-produsenten sa seg skyldig
Feilen er at tennmiddelet i utløseren til kollisjonsputene kan trekke til seg fuktighet og brenne med annen hastighet enn tiltenkt. Det kan igjen føre til at trykket i avfyringsbeholderen kan bli langt høyere enn det den er beregnet for, slik at metall-fragmenter fra denne kan følge med og skade passasjerene når puten løses ut.
Honda, Ford, Fiat, Chrysler, Subaru, Tesla, Toyota og Ferrari er noen av bilmerkene som er berørt.

Mennesker har omkommet
Nå i mars varslet Honda at de tilbakekaller 1,2 millioner biler i USA. I april var det BMWs sin tur, med 360.000 biler i Kina.

Volvo-oppfinnelsen har reddet én million liv
Honda har allerede bekreftet at 15 mennesker har omkommet i deres biler, på grunn av disse kollisjonsputene.
Toyotas første tilbakekalling, for å bytte ut Takatas kollisjonsputer, kom allerede i 2013.
Tilbakekallingen nå gjelder modellene Auris og Yaris, produsert fra 2011 til 2013.
Her er det kollisjonsputa til forsetepassasjeren som skal byttes. I Norge er det 5.529 biler som må på verksted for dette.
Men den norske importøren kaller også tilbake 8.735 biler av modellene Hilux, RAV4 og Yaris, produsert fra 2015 til 2018, for å bytte kollisjonsputa til føreren. Også her er det snakk om at puta kan feilutløse og at metall-fragmenter som følger med kan skade føreren.

- Ingen tilfeller i Norge
- Vi er allerede i gang med å bytte disse kollisjonsputene. De aktuelle bileierne er varslet og får skiftet puter, så fort vi får dem hit til Norge, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
Han presiserer at det ikke er meldt inn problemer med noen kollisjonsputer her til lands.

130.611 norske biler tilbakekalles
- De tilfellene som er oppdaget, har vært i områder med svært varmt og fuktig klima. Så vidt vi kjenner til, har det ikke vært noen hendelser i Norge. For å være på den sikre siden, har vi helt siden 2013 hatt aksjoner der vi har byttet ut Takata-airbagene. Aksjonen vi nå gjennomfører er med andre ord en av flere. Det vil trolig komme flere i tiden framover også, forteller Olsen.
De aktuelle kollisjonsputene blir byttet gratis, og det skal være en relativt rask jobb, ifølge Toyota. Amerikanske National Highway Trafic Safety Administration har en komplett oversikt over hvilke biler som er berørt av Takata-problemene.
