Toyota jubler, Volkswagen sliter

Tallene for årets seks første måneder viser at Toyota også i år dominerer det norske nybilmarkedet. Volkswagen og Ford sliter med sviktende markedsandeler, mens Peugeot fortsetter å overraske positivt.

Publisert
Sist oppdatert

Det mest oppsiktsvekkende ved årets første halvårsstatistikk, er de svake tallene Volkswagen oppnår. Volkswagen er nå nede i 10,3 prosent markedsandel, en tilbakegang på 0,5 prosentpoeng sammenlignet med tallene for mai måned. Hvis vi sammenligner med situasjonen på samme tid i fjor, blir det enda mer åpenbart at Volkswagen har mistet litt av grepet de hadde på det norske folk. Ved utgangen av juni 2002 hadde Volkswagen 12,4 prosent, hele 2,1 prosentpoeng høyere markedsandel enn i dag.

Fra 15,3 til 10,3

Det er godt mulig at Volkswagen vil gjøre det bedre når nye Touran begynner å komme med i statistikken. Likevel synes det som om Volkswagens storhetstid i Norge er på hell. I 1998 hadde den tyske bilfabrikanten 15,3 prosent markedsandel i Norge. I 1999 var den nede i 14,3 og falt til 14,2 i 2000. I 2001 var den nede i 13,4 og ved utgangen av fjoråret var markedsandelen kun 12,8 prosent. I år skal nok Volkswagen-importøren være glad om den når 11 prosent. Volkswagen-importøren har imidlertid hele fire ben å stå på, fordi den også tar inn Audi, Seat og Skoda.

Peugeot fortsetter veksten

Til tross for en nedadgående trend, så beholder Volkswagen en trygg andreplass. Peugeot, som innehar tredjeplassen, har 8,8 prosent markedsandel og ligger dermed godt under Volkswagens 10,3. Selv om Peugeot nok må innfinne seg i å ligge under Volkswagen og Toyota, har det franske merket gjort det overraskende godt her i landet de siste årene. I fjor gikk Peugeot forbi både Ford og Opel og i år har avstanden ned til de to tyske merkene økt ytterligere. Mens Peugeot i løpet av det siste året har gått frem med et helt prosentpoeng, har Ford og Opel gått tilbake med henholdsvis 0,7 og 0,2.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer