Toyota Landcruiser 100: Størst og tørst

En Toyota som koster over 1 million kroner er nærmest politisk ukorrekt. Men den norske Toyotaledelsen signaliserer at de skal bli flinkere til å ta inn bilmodeller som ikke er forventet å selge i stort volum - det betyr at vi kanskje kan glede oss til å se roadsteren MS-R på norske skilter.

Publisert

For nå er i alle fall Landcruiser 100 på plass, med prislapp på rett over millionen uansett om du velger diesel eller bensin som drivstoff. Dette bør være til stor glede for 4WD-entusiastene, og for dem som vil ha en litt annen bil enn en Range Rover eller en Jeep Cherokee.

Rover-røver

Med en lengde på 489 cm er LC100 den største terrengbilen på det norske marked - en drøy halvmeter større enn dagens Jeep Grand Cherokee og 30 cm lengre enn den nye Cherokeen som kommer til Norge over nyåret. Til og med Range Rover 4,6 HSE må se seg slått av japaneren når det gjelder plass og størrelse.

Vi har tatt en liten prøvetur i LC100, og det er ingen tvil; dette er en fantastisk bil. En fantastisk stor bil. Les våre førsteinntrykk av bilen ved å klikke her.

Teknisk sett er det heller ingen grunn til at Toyota skal skamme seg over bilen, snarere tvert imot.

Beskjeden, men avansert

At LC100 er nesten fem meter lang skjules godt av designet. Bilen har neppe den samme "oppmerksomhets-faktoren" som for eksempel en Grand Cherokee, men den er enkel og ukomplisert. Ukomplisert er ikke adjektivet som skal brukes om bilens drivlinje.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.